Budova vlakového nádraží ve vážném ohrožení

Budova vlakového nádraží byla v závěru roku 2005 rekonstruována jejím majitelem Českými drahami. Rekontrukce byla v hodnotě 12 milionů korun. Namísto oprýskané budovy vznikla budova s poměrně hezkým exteriérem i interiérem i s moderními sociálními zařízeními. Nyní v bezprostředním okolí vlakového nádraží vzniká druhé chrastavské autobusové nádraží a rekonstruuje se příjezdová komunikace v rámci akce Regiotram (26 mil. Kč) na kterou získalo město dotace z Evropských fondů. A jak se veřejnost dozvídala z četných informačních zdrojů, od prosince letošního roku mělo by mělo dojít i ke zlepšení samotné dopravy. Výběrové řízení (kam se dle mých zjištění České dráhy vůbec nepřihlásily) vyhrála německá společnost Vogtlandbahn-GmbH patřící pod britský nadnárodní dopravní kolos Arriva. Četnost vlaků by měla být údajně vyšší a navíc pokud dojde za dva roky k plánované rekonstrukci trati, měla by se doprava i výrazně zrychlit.

Jenže společnost Arriva odmítá platit nájemné za nádražní budovu (lístky prý dokáže prodávat mimo tuto budovu přímo ve vlaku, přitom nádražní pokladna by mohla nově sloužit nejen pro vlaky, ale i jako prodejna místenek v elektronickém systému pro autobusy) a vlastník budovy České dráhy zase pro změnu odmítají budovu provozovat, když projíždějící vlaky nebudou patřit jí. A tak hrozí katastrofický, bohužel však ne nereálný scénář uzavření celé budovy. Cestující by se museli buďto nějak prokopat do podchodu (podchod a celé kolejiště patří pro změnu Správě železniční a dopravní cesty) nebo budovu obejít a skákat přes koleje na nástupiště. O nastalém stavu jsem byl jako starosta města poprvé informován na schůzce všech zainteresovaných až nyní v polovině června. A nutno říci, že přítomní představitelé Českých drah se moc nevyznamenali, když nejenže nevěděli, zda v budově jsou byty (je jich celkem šest obývanými dle mých informací vesměs „nádražáckými“ rodinami), ale dokonce tvrdili, že v budově není žádná restaurace. Tvrdili to s takovou jistotou, že kdybych tam osobně nebyl večer před ohlášenou schůzkou (v rámci detailního mapování situace), tak bych jim to snad i uvěřil. Informoval jsem vzápětí přítomné pracovníky Českých drah, že nejenže je nádražní restaurace v provozu, ale že je to restaurace s velkou rodinnou tradicí, že je provozována na úrovni a že je to restaurace, kde se vaří teplá jídla s příslušnou kvalitou.

Pro město Chrastavu je samozřejmě zcela nepřijatelné, aby se nádražní budova rušila. A nutno říci, že vedení příslušného odboru na Krajské úřadě Libereckého kraje je jednoznačně na naší straně. Nicméně, proč součástí výběrového řízení nebyla podmínka zachování provozu nádražních budov, je mi záhadou. V tuto chvíli mohu jen říci, že učiníme vše, co bude v naší moci, aby provoz budovy zůstal zachován…bude-li to ovšem v naší moci. Nevylučuji ani, že se obrátíme i na Vás na chrastavské občany se žádostí o pomoc (petice za zachování budovy apod.).

V Chrastavě dne 26. 6. 2010 Ing. Michael Canov - starosta