Chrastavské listy 3/ 2000

Výběr nejzajímavějších zpráv z Chrastavských listů 3/ 2000

 

Zprávy z radnice

Jak jsme slíbili v minulém čísle, přinášíme nejdříve informace z jednání městské rady (MR) dne 24.ledna 2000. Na tomto jednání městská rada mj. projednala a schválila poskytnutí půjček z Fondu rozvoje bydlení dle návrhu komise fondu rozvoje bydlení, a schválila zprávu o způsobu využití státní dotace na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu v roce 1999. Schválila také změnu Organizačního řádu Městského úřadu v Chrastavě a termíny uzavření mateřských škol o hlavních prázdninách, tj. v období od 1.července do 31.srpna 2000 (znovu zveřejňujeme na jiném místě tohoto čísla).

Městská rada neschválila žádost o pronájem nebytového prostoru v Bílokostelecké ulici čp. 66 (DPS) za účelem zřízení cukrářské výroby, a neschválila žádost o užívání veřejných prostranství za účelem konání pravidelných trhů v roce 2000.

MR jmenovala paní Ing.Radanu Vejvodovou vedoucí odboru pro záležitosti občanů MěÚ a stanovila její plat, jmenovala pana Radka Dostála předsedou a paní Ing.Radanu Vejvodovou členkou komise pro projednávání přestupků, a jmenovala paní Jiřinu Flemingovou zastupujícím předsedou komise pro projednávání přestupků, když předtím zrušila její jmenování předsedou této komise. Současně potvrdila složení komise pro projednávání přestupků.

Městská rada doporučila městskému zastupitelstvu schválit návrh rozpočtu na rok 2000. Vzala také na vědomí zápis z jednání bytové a sociální komise dne 10.1.2000, zápis z jednání kontrolní komise dne 13.1.2000, vzala na vědomí informaci zástupce starosty o jednání se Školským úřadem ve věci sloučení základních škol v Chrastavě a obsazení místa ředitele sloučených škol, vzala na vědomí také informaci zástupce starosty města o dalším vývoji ve společnosti TERMIZO, a.s., a vzala na vědomí informaci tajemníka MěÚ o jednání s firmou .A.S.A., s.r.o., Liberec ve věci stanovení ceny za svoz TKO a doložených kalkulacích ze strany .A.S.A. pro rok 2000.

/Ně/

Dne 31.ledna 2000 se konalo také zasedání městského zastupitelstva (MZ).

Městské zastupitelstvo schválilo mimo jiné rozpočet města na rok 2000 (zveřejnili jsme v minulém čísle), investiční plán na rok 2000, a nabytí (pořízení) nemovitých věcí v souladu s investičním plánem města na rok 2000.

MZ schválilo dále nabytí některých pozemků, které jsou ve vlastnictví ČR a ve správě Pozemkového fondu České republiky, do vlastnictví města na základě § 5 zákona č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby takto:

a) pozemky určené k zastavení veřejně prospěšnou stavbou nebo stavbou pro bydlení bezúplatně,

b) ostatní pozemky za cenu v souladu s příslušným obecně závazným předpisem.

Městské zastupitelstvo schválilo předběžně prodej plynové kotelny se stavební parcelou

č.771 a části pozemkové parcely č. 310/1 v k.ú. Chrastava I. Schválilo také přijetí dotace ve výši do 3 416 000,-- Kč a půjčky ve výši do 3 416 000,-- Kč, s úrokovou sazbou 3% p.a. a splatností 6 let (2002 - 2007), na výstavbu veřejné kanalizace v ulicích Liberecká, Revoluční, Bezručova, Soudní, Polní, Alšova a náměstí 1.máje, od Státního fondu životního prostředí ČR

MZ schválilo také vyčlenění a převod částky do výše 400 000,-- Kč v rámci schváleného rozpočtu města na podporu spolkové a sportovní činnosti v Chrastavě a pověřilo městskou radu konečným výběrem a rozdělením uvedené částky jednotlivým subjektům, a schválilo vyčlenění a převod částky do výše 320 000,-- Kč (poměrné části odpovídající 1.pololetí roku 2000) jako dotace Zájmovému sdružení právnických osob M-klub na kulturní a související aktivity.

Městské zastupitelstvo vzalo také na vědomí informaci starosty města o zpracování Programu rozvoje cestovního ruchu v Chrastavě a okolí komisí pro rozvoj cestovního ruchu.

/Ně/

Městská rada na svém jednání dne 14.února 2000 mj. projednala a schválila obnovení některých nájemních smluv pozemků a předběžně některé pronájmy pozemků. Na základě žádosti ředitelky Zvláštní školy v Chrastavě schválila jednorázový finanční příspěvek ve výši 1 000,-- Kč na sportovní akci Mistrovství ČR v košíkové v Hradci Králové. Vydala také souhlas Školskému úřadu v Liberci ke jmenování paní M.Šírové ředitelkou příspěvkové organizace Školní jídelna Chrastava. Pověřila také paní Mgr.Alenu Páchymovou řízením ZvŠ Chrastava na období od nástupu dosavadní ředitelky na mateřskou dovolenou do 31.8.2000.

MR rozhodla v souladu s článkem 6 vyhlášky č. 6/1999, o stanovení výše příspěvku na částečnou úhradu neinvestičních nákladů mateřských škol a školní družiny, částečně osvobodit plátce od placení příspěvku v případě, že v daném školním roce poskytne příslušnému zařízení peněžitý sponzorský dar, či sponzor jmenovitě a písemně uvede, že tento dar dává za daného plátce. Osvobození je ve výši 50% hodnoty sponzorského daru do výše ročního příspěvku, který stanoví ředitelka školy dle této vyhlášky.

Městská rada vzala na vědomí zápis z jednání finanční komise dne 25.1.2000, zápis z jednání bytové a sociální komise dne 24.1. a 7.2.2000, vzala na vědomí informaci starosty o stavu příprav na založení Městského bytového družstva, a informaci starosty o zpracování a využití přehledu dotačních titulů. Dále vzala na vědomí informaci starosty a zástupce starosty o postupu při prodeji akcií České spořitelny, a.s., informaci starosty o zapojení měst do projektu "Nisa - řeka, která nás spojuje 2000", a vzala také na vědomí zprávu vrchního inspektora OO Policie ČR v Chrastavě a velitele městské policie o činnosti v roce 1999 a současné bezpečnostní situaci v Chrastavě a okolí.

/Ně/

Jednání městské rady proběhlo i 28.února. Vzhledem k uzávěrce tohoto čísla přineseme informace z jednání v příštím čísle.

 

O z n á m e n í

Oznamujeme občanům, že od úterý 7.3.2000 budou na Obvodním oddělení Policie ČR v Chrastavě znovu zřízeny úřední dny Dopravního inspektorátu Policie ČR Liberec.

Úřední hodiny jsou stanoveny na každé úterý od 13.30 do 16.00 hodin.

Městský úřad Chrastava a DI Policie ČR Liberec

 

Autobusová doprava v období 2000/2001

V měsíci únoru po zadaných připomínkách proběhlo jednání na OkÚ - referátu dopravy v Liberci o podobě jízdních řádů pro období 2000/2001(s platností od konce května 2000). Nutno říci, že obdobně jako v minulých letech byl přístup pracovníků referátu dopravy v čele s vedoucí paní Ing. Jakešovou, ale i samotného ČSAD s vedoucím osobní přepravy panem Ing. Řádkem, velmi vstřícný a promítl se konkrétně do připravovaných nových jízdních řádů.

Jaký by tedy měl být nový jízdní řád (co se Chrastavy a spojů provozovaných ČSAD Liberec týká):

1. Žádný spoj nebude zrušen (nevylučujeme ovšem minimální časové posuny).

2. Mezi dosavadní autobusy s odjezdy z Liberce v 17.10 a 18.25 hod. bude nasazen nový spoj (ve dnech školního vyučování).

3. V sobotu odpoledne přibude nový spoj (okolo 15 hod. do Liberce a cca v 17 hod. do Chrastavy).

4. Dojde k časovému posunu jednoho ze spojů odjíždějícím z Chrastavy po osmé ranní ( ve dnech školního vyučování) z důvodu lepšího "rozložení" cestujících(dosud téměř souběžně jezdil jeden přeplněný a druhý téměř prázdný).

5. Otazníkem do budoucna je právě nyní experimentálně zkoušený víkendový zimní spoj do Bedřichova a zpět ( v 7.30 tam a v 15.00 z Bedřichova zpět). Ten přímo v novém jízdním řádu nebude, ale OÚ ho zařadí či nezařadí do nového jízdního řádu v termínu změn jízdního řádu ( září 2000) po vyhodnocení jeho využití v letošní zimní sezóně. Samozřejmě, čím bude jeho využití letos větší (jezdí do konce března), tím bude i větší šance na jeho prosazení v příští zimní sezóně.

Vážení spoluobčané, iniciátory většiny námětů a připomínek, o kterých jsme na OkÚ jednali, jste byli vy. Prosíme vás i v následujícím období, abyste se, pokud budete mít návrh na vylepšení dosavadní dopravní obslužnosti, s ním obrátili na náš MěÚ. My pak s ním budeme pracovat dále.

Ing. Michael Canov, zástupce starosty města

Oldřich Němec, vedoucí kanceláře starosty

 

Město Chrastava v souladu se svou vyhláškou č. 4/1999

o poskytování půjček na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu

(fond rozvoje bydlení) vypisuje

výběrové řízení

na půjčky z Fondu rozvoje bydlení pro rok 2000. Rozhodnutím městské rady ze

dne 28.2.2000 byly stanoveny podmínky výběrového řízení na poskytnutí půjček fyzickým či právnickým osobám pro následující účely:

Poř. č. Název (účel) Lhůta splatnosti Úrok Maximální výše půjčky
01 Obnova střechy (krytina i konstrukce) u budov starších než 20 let 5 let 5% 50 tis. Kč/1 dům
02 Dodatečná izolace proti spodní vodě u budov starších než 20 let 3 roky 6% 25 tis. Kč/1 dům
03 Obnova fasády včetně klempíř. prvků u budov starších než 20 let 5 let 3% 50 tis. Kč/1 dům
04 Zateplení obvodového pláště u budov starších než 10 let 5 let 3% 60 tis. Kč/1 dům
05 Výměna oken u budov starších než 20 let 5 let 5% 30 tis. Kč/1 dům
06 Vybudování zařízení k čištění odpadních vod (ČOV apod.) 4 roky 6% 30 tis. Kč/1 dům
07 Zřízení nebo rekonstrukce připojení domu na technické sítě 4 roky 6% 30 tis. Kč/1 dům
08 Rekonstrukce rozvodů topení, vody, plynu a elektřiny v budovách starších než 15 let 4 roky 6% 15 tis. Kč/1 byt
09 Zřízení ekologicky vhodnějších způsobů vytápění a ohřevu užitkové vody 5 let 5% 15 tis. Kč/1 byt
10 Vybudování WC, koupelny, sprch. koutu 3 roky 7% 15 tis. Kč/1 byt
11 Půdní nástavba rušící ploché střechy 5 let 5% 80 tis. Kč/1 byt
12 Vestavba bytu do půdního prostoru 5 let 6% 70 tis. Kč/1 byt

Přihlášky je možno vyzvednout v termínu od 1.3.2000 na podatelně Městského úřadu v Chrastavě. Přihlášky podle přiloženého závazného formuláře, včetně na něm uvedených příloh, je nutno podat do 3.5.2000 do 16.00 hodin na podatelnu Městského úřadu v Chrastavě. Nesprávně vyplněné nebo neúplně doložené přihlášky se k přepracování nevracejí. O všech přihláškách (žádostech) bude rozhodnuto najednou, nejpozději do 22.5.2000. O výsledku výběrového řízení budou všichni uchazeči vyrozuměni neprodleně a vybraní žadatelé budou vyzváni k uzavření smlouvy o půjčce. Právo na uzavření smlouvy zaniká, pokud se žadatel nedostaví k uzavření smlouvy do 30ti dnů po vyrozumění o výsledku výběrového řízení. Město Chrastava si vyhrazuje právo podané žádosti nevyhovět. Pro případné dotazy žadatelů jsou vyhrazeny konzultační hodiny v každé pondělí od 15.00 do 17.00 hod. Informace budou poskytovat pracovníci MěÚ, a to vedoucí HFO Helena Kredbová a vedoucí OVÚS Pavel Šťovíček.

Mgr. Petr M e d ř i c k ý, starosta města

Ministr Grégr navštívil Chrastavu

Při své cestě po severních Čechách navštívil na pozvání zdejšího městského úřadu v pátek 18.února 2000 v odpoledních hodinách naše město ministr průmyslu a obchodu České republiky pan doc.Ing.Miroslav Grégr, CSc.

Jeho první zastávkou v našem městě byla a.s. Grupo Antolin Bohemia, největší místní zaměstnavatel.. Pan ministr se zde seznámil s výrobním programem firmy a prohlédl si i některé výrobní provozy. V diskusi s generálním ředitelem Ing.Valčíkem se živě zajímal o technologii výroby.

K tomu pan ministr pro televizi Genus a Český rozhlas - Radiožurnál uvedl: "Jsou to místa, která trpí poměrně vysokou mírou nezaměstnanosti a ten dodavatelský a subdodavatelský řetězec právě pro automobilový průmysl pomáhá tuto problematiku řešit. Mám příjemný pocit, že se tady podařilo dobré dílo a že přineslo pozitivní výsledky pro chrastavskou oblast."

Pro média se vyjádřil i starosta města Mgr.Medřický: "Chrastava je malé městečko, ale tradičně průmyslové. Průmysl je také jedním z pilířů rozvoje města. Z tohoto důvodu jsme volili tento podnik jako ukázkový, je to jeden z úspěchů v našem městě."

"Já jsem rád, že se panu ministrovi u nás líbilo, protože my se chlubíme naší prací. Pan ministr byl manažer velké firmy, takže to popovídání a pochválení, že se nám daří, nás samozřejmě těší," uvedl generální ředitel firmy Grupo Antolin Bohemia Ing.Valčík.

Poté se pan ministr i s doprovodem přesunul do motelu Zámeček, kde následovalo oficiální přijetí starostou města Mgr.Petrem Medřickým a jeho zástupcem Ing.Michaelem Canovem.

Zde se pan ministr setkal také s generálním ředitelem Severočeské vodárenské společnosti, a.s., panem Ing.Ivo Sušickým, který ho informoval o činnosti a dalších záměrech SVS.

Pan ministr se podepsal také do pamětní knihy města Chrastavy, kde uvedl: "Přeji úspěšný rozvoj městu i jeho občanům. Srdečně Grégr."

V neformální besedě se zde setkal také s představiteli liberecké okresní organizace České strany sociálně demokratické.

Jen připomínáme, že za poslední dobu Chrastavu oficiálně navštívilo několik ústavních činitelů - ministr Grégr dvakrát, dále poslankyně Vlasta Štěpová, senátor Přemysl Sobotka a ministr dopravy Antonín Peltrám. Neoficiálních návštěv bylo také několik, např. poslanec Andrej Grega a senátor Miroslav Coufal.

Text a foto: Oldřich Němec

 

Autobusem z Chrastavy do Bedřichova i v březnu !

Oznamujeme občanům,

že i během měsíce března 2000 bude jezdit o víkendech (sobota a neděle)

autobus z Chrastavy do Bedřichova a zpět, a to v těchto časech:

odjezd

7.30 hod. Chrastava - aut.nádraží

7.33 hod. sídliště Střelecký vrch

8.00 hod. Liberec - AN

příjezd

8.30 hod. Bedřichov

***

odjezd

15.00 hod. Bedřichov

15.30 hod. Liberec - AN

15.57 hod. sídliště Střelecký vrch

příjezd

16.00 hod. Chrastava - AN

Autobus bude vypravován z Chrastavy do té doby, dokud budou příznivé sněhové podmínky,

tzn. že posledním víkendem s tímto spojem bude 25. a 26.březen.

O případných změnách budete včas informováni na úřední desce MěÚ,

plakátovacích plochách a městským rozhlasem.

Městský úřad Chrastava

ČSAD Liberec, a.s.

 

Zákony v praxi

Novela živnostenského zákona platí již od 1.března

Parlament České republiky přijal zákon č. 356/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon). Novela živnostenského zákona byla vyhlášena ve Sbírce zákonů dne 30.prosince 1999 a účinnost má od 1.března tohoto roku. Co nám novela živnostenského zákona přinesla ?

***

Co živností není

Předně vymezila některé další činnosti, které nejsou živností podle živnostenského zákona (§ 3), jako např. restaurování kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, činnost ortopedických protetiků, ortopedicko protetických techniků a zubních techniků, dále zprostředkovatelů a rozhodců při řešení kolektivních sporů a rozhodců při rozhodování majetkových sporů, dále výzkum, výroba a distribuce léčiv a výroba, distribuce a dovoz zdravotnických prostředků, které využívají jadernou energii nebo ionizující záření. Živností také není činnost autorizovaných nebo akreditovaných osob v oblasti státního zkušebnictví, dále výchova a vzdělávání ve školách, předškolních a školských zařízeních zařazených do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení, vzdělávání v bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech podle zvláštního právního předpisu, a také provozování veřejně přístupné expozice v muzeích a galeriích podléhajících zvláštnímu právnímu předpisu.

Krátce nejdůležitějšími změnami

Zákon zpřísňuje i podnikání zahraničních fyzických osob, když ve svém § 4 stanoví, že zahraniční fyzická osoba, která v zahraničí nepodniká a hodlá provozovat živnost na území České republiky, musí mít k tomuto účelu povolen pobyt na území České republiky, nejedná-li se o občana členského státu Evropské unie nebo státu, s nímž má Česká republika uzavřenu smlouvu, která toto omezení nepřipouští, nebo o občana České republiky, který nemá na území ČR trvalý pobyt.

Nově se zařazuje do všeobecných podmínek provozování živnosti (§ 6) ustanovení, že jednou z podmínek provozování živnosti fyzickými osobami je mj. předložení dokladu o tom, že fyzická osoba nemá vůči územním finančním orgánům státu daňové nedoplatky. Doklad o tom vyhotoví místně příslušný finanční úřad.

Další novinkou je ustanovení § 7 odst. 3, že podnikatel je povinen zajistit výkon činností, které jsou obsahem živností uvedených v nařízení vlády, pouze fyzickými osobami splňujícími požadavky odborné způsobilosti, které toto nařízení stanoví.

Živnostenský zákon také stanoví, že živnostenský list, rozhodnutí o udělení koncese, koncesní listina a osvědčení jsou veřejnými listinami.

Zcela nově zní celé ustanovení § 11 ŽZ, které se týká provozování živnosti prostřednictvím odpovědného zástupce. Zákon stanoví, že odpovědný zástupce, nejde-li o manžela nebo manželku podnikatele, je v pracovněprávním vztahu k podnikateli. Zde upozorňuji, že na toto ustanovení se nevztahují ustanovení přechodná, tzn. že ustanovení platí od 1.března obecně, tj. i pro podnikatele, kterým byl vydán živnostenský list před účinností novely.

Značné změny doznal také § 17, který se týká provozoven. Zde se mj. stanoví, že na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat vlastnické nebo užívací právo k objektům nebo místnostem provozovny. Odstavec 8 také stanoví, že provozovna určená pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být trvale a zvenčí viditelně označena, kromě obchodního jména podnikatele a jeho identifikačním číslem, také jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny, prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o stánek nebo obdobné zařízení, a dále kategorií a třídou u ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování (zde je odkaz na vyhlášku MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu).

Novela také upřesnila § 18 a stanovila, že obec může v obecně závazné vyhlášce (tj. v tržním řádu) stanovit, že se tato vyhláška nevztahuje na některé druhy prodeje zboží a poskytování služeb prováděné mimo provozovnu a může také stanovit, že některé druhy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu v obci nebo její části jsou zakázány.

Nově se stanovuje také prokazování odborné způsobilosti pro řemeslné živnosti. Vláda je dále zmocněna vydat nařízením obory živností volných, ke kterým se nevyžaduje prokazování odborné ani jiné způsobilosti.

Zásadních změn doznal § 31 ŽZ, kdy odst. 2 ukládá podnikateli zajistit, aby na provozovně nebo v místě podnikání či sídle byly kontrolnímu orgánu na jeho žádost a ve lhůtě jím stanovené k dispozici doklady prokazující způsob nabytí prodávaného zboží nebo materiálu používaného k poskytování služeb. Podnikatel je také povinen zajistit, aby v provozovně určené pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům byla v prodejní nebo provozní době určené pro styk se spotřebiteli přítomna osoba splňující podmínku znalosti českého nebo slovenského jazyka.

Podnikatel je také povinen vydávat doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby, nepřesahuje-li však účtovaná cena částku 20,-- Kč a při prodeji cenin, jízdenek hromadné dopravy, telefonních karet, denního a periodického tisku, zboží prodávaného prostřednictvím prodejních automatů a zboží souvisejícího s poskytováním doplňkových služeb v prostředcích železniční, autobusové, letecké a vodní dopravy, je podnikatel povinen doklad vydat pouze na žádost zákazníka, nestanoví-li zvláštní předpis jinak. Kopie dokladů je podnikatel povinen uschovávat po dobu 3 let ode dne jejich vydání, opět pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.

Zcela nově se stanoví místní příslušnost k živnostenskému úřadu u fyzických osob - nikoliv již podle podnikatelem určeného místa podnikání, ale podle skutečného bydliště podnikatele (§ 45).

Značných změn doznal i § 58, který se týká zejména zrušení a pozastavení provozování živnosti. Zde se mj. stanoví, že živnostenský úřad může zrušit podnikateli živnostenské oprávnění, jestliže podnikatel neprovozuje živnost po dobu delší než 4 roky.Bylo-li pak živnostenské oprávnění zrušeno z důvodů sankčních, jak přesně vymezuje § 58 v odstavcích 2 až 4, může podnikatel ohlásit ohlašovací živnost nebo požádat o udělení koncese v oboru nebo příbuzném oboru nejdříve po uplynutí 3 let od právní moci rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění. Zrušení živnostenského oprávnění (pokud se jedná o sankční opatření a není to na vlastní žádost podnikatele) živnostenský úřad neprodleně oznámí na úřední desce příslušného okresního úřadu.

Změnu doznaly i výše sankcí za porušení ustanovení živnostenského zákona. Doručováním písemností se potom zabývá § 70 ŽZ

K přílohám živnostenského zákona

Nově se přesunuly některé živnosti do jiného režimu. Tak např. do řemeslných živností přibylo "modelářství", "opravy pracovních strojů", "pekařství, cukrářství" (dříve tolik diskutovaná živnost volná), "zpracování kůží a kožešin" - dříve dvě živnosti, dnes jedna, "opravy hudebních nástrojů", "vodoinstalatérství, topenářství" je dnes také jedna živnost, dále přibyly "montáž suchých staveb", "fotografické služby" - dříve živnost volná, a "aplikace, výroba a opravy ortopedické obuvi".

U některých živností vázaných se zpřesnily požadavky na způsobilost. Nově se zařadily do vázaných živností "výroba a zpracování paliv a maziv" - dříve koncesovaná živnost, "nákup, prodej a skladování paliv a maziv včetně jejich dovozu …" - dříve koncesovaná živnost, "průvodcovská činnost" - dříve živnost volná, dnes rozdělená na horskou, tělovýchovnou a sportovní, a v oblasti cestovního ruchu. Dále jsou to "geologické práce", "poskytování tělovýchovných služeb", "provozování tělovýchovných zařízení a zařízení sloužících k regeneraci a rekondici", "vodní záchranářská služba", činnost účetních poradců, vedení účetnictví", "zastupování v celním řízení", "činnosti, při kterých je porušována integrita lidské kůže" (což je např. tetování apod., "péče o dítě do tří let věku v denním režimu", "masérské, rekondiční a regenerační služby", "provozování solárií", a některé další činnosti, jako např. "poskytování služeb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci" nebo "drezúra zvířat".

Zvláštní zákon sem již dříve zařadil i živnost "provozování cestovní agentury", avšak účinnost je v tomto případě až od 1.10.2000 (k provozování cestovních kanceláří se vrátíme znovu v příštím čísle Chrastavských listů).

Mezi koncesovanými živnostmi jsou nově zařazeny či upřesněny např. činnosti týkající se chemické výroby, léčivých přípravků apod. Je zde i živnost "provozování cestovní kanceláře", která byla zařazena na základě zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu … (účinnost až od 1.10.2000).

Zda skutečně budou všechna ustanovení novely živnostenského zákona v praxi vyhovovat, ukáže čas. Někdy v roce 2003 bychom se měli dočkat zbrusu nového živnostenského zákona.

Obecní živnostenský úřad

 

K povinnosti vydávat doklady o prodeji zboží nebo poskytnuté služby

Podle novelizovaného znění § 31 odst. 12 živnostenského zákona bude podnikatel provozující živnost v režimu živnostenského zákona povinen vydávat doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodním jménem a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Doklad není nutno vydávat, nepřesahuje-li účtovaná cena částku 20,-- Kč a při prodeji cenin, jízdenek hromadné dopravy, telefonních karet, denního a periodického tisku, zboží prodávaného prostřednictvím prodejních automatů a zboží souvisejícího s poskytováním doplňkových služeb v prostředcích železniční, autobusové, letecké a vodní dopravy. V těchto případech je podnikatel povinen doklad vydat pouze na žádost zákazníka. Kopie dokladů je podnikatel povinen uschovávat po dobu 3 let ode dne jejich vydání.

K tomu:

Jde o novou povinnost, která byla původně provázána s návrhem zákona o registračních pokladnách. Cílem úpravy bylo jednak omezení stávajících nežádoucích praktik (existence dvojích cen - pro platby v hotovosti bez dokladu a na fakturu, rozpory mezi doklady o původu zboží a prodeji) a vymezení skutečně vykonávané činnosti ve vztahu k předmětu podnikání, jednak vytvoření vazby na možnost zvýšení ochrany spotřebitele, v obou případech zejména u stánkových a obdobných prodejů.

Tato povinnost ve smyslu platného znění zákona platí pro každý prodej nebo službu, u nichž účtovaná cena přesahuje 20,-- Kč. Jde ovšem o povinnost vydat doklad, nemusí tedy jít o pokladní doklad, může to být ručně vypsaný paragon. Není proto nutno si speciálně pořizovat registrační pokladnu. Pokud by k takovému kroku chtěl podnikatel přistoupit, musí jít o pokladnu s alfanumerickým tiskem a s možností programování cca 200 nebo více položek - a samozřejmě i s možností připojení fiskální paměti. Takovéto pokladny jsou na trhu za ceny od cca 10 000,-- Kč bez DPH.

Z předepsaných náležitostí je diskutabilní snad jen druh zboží. Nejde o přesnou specifikaci konkrétního zboží nebo služby, ale o orientační vymezení určující sortiment u zboží nebo povahu služby. Splněním tohoto ustanovení bude například specifikace "trvanlivé pečivo", "alkoholické nápoje", "nealkoholické nápoje", "uzeniny", "mléčné výrobky", "tiskoviny" atd. Definici přitom samozřejmě vyhoví jakékoliv podrobnější rozlišení, tak jak ji umožňují například pokladny pracující s čárovým kódem. OŽ MPO v této souvislosti připravuje vzorový seznam druhů zboží, který bude pro informaci k dispozici na živnostenských úřadech. Tento seznam by měl současně respektovat i existenci různých daňových sazeb a měl by tak být bez podstatných změn použitelný i v registračních pokladnách vyhovujících příslušným fiskálním hlediskům.

Ustanovení § 31 odst. 12 nabývá účinnosti 1. 3. 2000.. Od tohoto data se také bude uplatňovat. MPO, jako orgán, který metodicky řídí činnost živnostenských úřadů, předpokládá, že vůči podnikatelům. resp. vůči prodejcům, kteří k datu účinnosti úpravy používají starší pokladny neumožňující alfanumerický tisk, nebude po přechodnou dobu (v podstatě odpovídající jinak běžně aplikovanému jednoročnímu přechodnému období pro aplikaci nové úpravy) požadavek na specifikaci druhu zboží uplatňován. Živnostenské úřady mohou podnikateli například uložit odstranění zjištěných nedostatků v přiměřené lhůtě.

V této souvislosti samozřejmě platí, že na žádost spotřebitele - zákazníka musí podnikatel údaj o druhu zboží dodatečně doplnit. Platí i zákonná tříletá lhůta pro archivaci dokladů, které lze uchovávat jak v papírové, tak v elektronické formě.

(Pramen: Odbor živností MPO ČR)

Dodatek:

Den poté, co začala platit novela živnostenského zákona, schválila Poslanecká sněmovna jeho novelu v rámci schvalování novely zákona o léčivech. Poslanci rozhodli 105 hlasy ze 193 přítomných o tom, že obchodník musí doklad vypsat jen na žádost zákazníka.

Novela však musí projít ještě Senátem a poslední podpis bude mít prezident České republiky. Vzhledem k tomu jsme původně připravené články nechali beze změn (a to i s přihlédnutím k uzávěrce listu), neboť novela živnostenského zákona platí od 1. března v zatím nezměněné podobě právě až do chvíle, než ji ještě schválí Senát a podepíše prezident.

Oldřich Němec

 

Koncepce kultury a sportu coby hlavní pilíř rozvoje cestovního ruchu v Chrastavě

Jak už bylo v jednom z minulých čísel CHL zveřejněno, zaniká M-KLUB a vzniká tzv.zařízení města (?) s názvem Společenský klub, přičemž koncem měsíce března proběhne konkurs na jeho vedoucího . Společenský klub počínaje druhým pololetím tohoto roku má zahrnovat Infocentrum, Městské muzeum, Fuhrichův dům a kino. Toto řešení je však dočasné, neboť není koncepční.

Koncepcí kultury a sportu se měla zabývat komise , ta však tuto činnost v podstatě nezahájila a problém po dohodě odsunula na druhé pololetí r.2001.

Popíši-li dnešní stav, musím konstatovat, že uvedené činnosti jsou jak věcně tak místem roztříštěny a postrádají pevného řízení. Další déletrvající bolístkou je absence tanečního sálu objekt M-Klubu na Střel.vrchu byl jen z nouze ctnost. Zcela chybí veřejná sportoviště.

Dovolím si přednést chrastavské veřejnosti náš návrh statutu a fungování kulturního a spor-tovního života v našem městě s důrazem na jeho systémovost.

Úvodem bych chtěl říci, že je nezbytné nepojímat kulturu a sport a možnosti pro využívání volného času pro mládež i další občany odděleně a jen pro město samé, nýbrž v komplexu coby nosný pilíř pro rozvoj turistického ruchu na Chrastavsku. Chceme-li, aby turisté jen neprofrčeli městem, ale zdrželi se zde alespoň dva tři dny, je nutno jim nabídnout rozsáhlé možnosti společenského vyžití.

Jinými slovy : osoba řídící instituci tímto se zabývající musí mít na prvém místě oblast cest.ruchu, jehož subsoučástí se pak stává fungující kulturní zařízení a spolky či sportovní organizace.

Institucionálně by měla tuto obsáhlou oblast zastřešovat na městu nezávislá právnická osoba, kterou po zhodnocení zkušeností z Německa by měla být obecně prospěšná společnost (o.p.s.) . Jde o již vyzkoušený typ neziskové organizace s jasnými pravidly a průhledným hospodařením, což nelze říct o současném právním zakotvení onoho Společenského klubu.

Nelze se tu šířit o vlastnostech a chodu o.p.s., je chci zdůraznit, že klady převažují, přičemž jedním z nich je diverzifikace financování, efektivnější a motivačnější možnosti odměňování či například mnohem vyšší příležitost získat drobné i větší příspěvky nebo dotace od evropských a jim podobných institucí. O.p.s. by současně měla koordinovat aktivity pro danou oblast, kupříkladu stimulovat konkrétní zájmové aktivity , slaďovat akce jednotlivých spolků spolupracovat s podnikateli poskytující služby cest.ruchu, apod.

Aby bylo kde takové činnosti provádět a zajišťovat, je vhodné a ekonomické je dle jejich druhu dostat pod jednu střechu. Touto faktickou střechou by měl být rekonstruovaný objekt kina s jehož přestavbou s ohledem na náklady ve dvou či třech etapách by se mělo začít snad ještě letos. Peníze za prodej “kulturáku” a nevelká půjčka by jistě na jednu etapu pokud možno s tanečním sálem stačily.

Po domluvě s TJ Spartakem by bylo možno postupně budovat široké veřejnosti přístupný relaxační areál v tělocvičně a jejím okolí, kde již dnes na krajně nevhodných konstrukcích z palet provádí své kreace “skejtbordisté” a kde by jistě uvítali U-rampu a další moderní sportovní náčiní.

Bylo by těch námětů mnohem více, jako např. závody na horských kolech, cyklokros atp., není to však cílem tohoto článku. Naším záměrem je rozhýbat diskusi na toto téma a urychleně její systémové výsledky naplňovat. A k tomu nám dopomáhej o.p.s.

Radek Šimonka

Místní Organizace Demokratické regionální strany Chrastava

 

PRÁVNÍ PORADCE

Jak se vyvarovat chyb při přípravě a zahájení nové výstavby

či při opravách a úpravách stávajících objektů

Blížící se jaro znovu připomnělo, že přibývá občanů, kteří jsou nespokojeni s kvalitou práce najaté stavební firmy při výstavbě svého rodinného domku , garáže či bytové jednotky, nebo rekonstrukci stávajících budov popř. i s provedenými stavebními úpravami či opravami jiných staveb.

Dovolte nám podělit se s vámi, milí čtenáři, o následující zkušenosti.

Z naší praxe i dle materiálů, jež byly použity pro přípravu tohoto článku, se tak často děje jejich vlastním přičiněním, a to zejména neodpovědným až lehkomyslným přístupem při uzavírání smluv na všechny činnosti související se stavbou nebo zanedbanou kontrolou výsledků činnosti zhotovitelů.

Je až neuvěřitelné, jak vysoké částky za stavební práce jsou lidé ochotni zaplatit bez řádně uzavřených smluvních vztahů a bez náležitého odevzdání a převzetí hotového díla. Tím se sami zbavují možnosti nekvalitně či neúplně provedené práce reklamovat.

Velmi častým důvodem nespokojenosti stavebníků s kvalitou prací stavebních firem bývá podcenění přípravné fáze výstavby - od analýzy zakázky přes výběr erudovaného projektanta až po volbu vhodného zhotovitele a právníka pro uzavření smluvních vztahů. Zde se nevyplácí ani spěchat, ale ani šetřit.

Především se nevyplácí podceňovat úlohu technického dozoru objednatele resp. zajištění výkonu inženýrské činnosti kvalifikovanou a nezávislou osobou. Další častou příčinou vzniku nekvalitního stavebního díla je požadavek stavebníka na urychlení procesu realizace a neodpovědné přivolení k tomu ze strany zhotovitelské firmy, který vede k porušení technologické kázně na stavbě či ke zjednodušení některých procesních úkonů nezbytných k tomu, aby bylo dílo nejenom včas, ale i řádně a v požadované kvalitě předáno do užívání.

Neobvyklá není ani situace, kdy při výběru zhotovitele dochází ke snižování ceny pod minimální úroveň za kterou lze zakázku kvalitně realizovat.

Stavebník tak je často ani ne ve dvou třetinách stavby nucen vynakládat další finanční prostředky k jejímu dokončení při současném prodlužování lhůty výstavby. Nezřídka vstupuje do sporu se zhotovitelem.

Základem je SMLOUVA O DÍLO

Smlouvo o dílo se uzavírá jak pro vlastní realizaci stavby či její úpravy, tak i pro zhotovení projektové dokumentace.

Obecně se smluvní vztahy řídí dle občanského zákoníku, právní vztahy mezi podnikateli, obchodní závazkové vztahy, vztahy s podnikáním související a další vztahy stanovené zákonem se řídí ustanoveními obchodního zákoníku.

Stavebnící by se měli vyvarovat firem, které v žádném případě nepřistoupí na podrobnou a přesnou smlouvu, která je v případě plnění závazků výhodná pro obě strany. Již tato zkušenost může mnohé naznačit o možné budoucí spolupráci.

Při nové výstavbě, rekonstrukcích, stavebních úpravách se uzavírá smlouva o dílo (uzavíraná dle § 631 - § 656 občanského zákoníku nebo podle § 536 - § 465 obchodního zákoníku), která má být uzavřena před zahájením prací a musí obsahovat:

· předmět plnění (co se bude provádět, v jakém rozsahu a v jaké kvalitě)

· čas plnění (nutno dbát na to, aby stanovená lhůta byla dodržitelná, v opačném případě nastupuje sankce)

· cenu (cenu pevnou nebo způsob jejího určení, smluvní cena obsahuje vždy daň z přidané hodnoty)

Doporučuje se, aby smlouva obsahovala i např. tato další ujednání:

· platební podmínky (způsob zajištění případné budoucí pohledávky, úvěrování),

· dodací a kvalitativní podmínky (dodržení požadovaných parametrů dle technických norem (ČSN), směrnic, apod.; je nutno přesně definovat požadavky objednatele např. na kvalitu povrchových úprav, neboť mnohé jejich druhy byly popsány v oborových normách, které byly zrušeny, resp. v současnosti se užívají nové materiály, které nejsou v normách uvedeny, v naší právní úpravě nejsou např. stanoveny kvalitativní podmínky pro sanační omítky, nátěry, malby),

· záruční dobu, resp. podmínky záruky při opravách a úpravách staveb (občanský zákoník stanoví obecnou záruční dobu šest měsíců, v případě zhotovení stavby tři roky, prováděcí předpis může stanovit dobu kratší, nejméně 18 měsíců, pro opravy a úpravy tři měsíce, v případě smluvních vztahů dle obchodního zákoníku platí pouze smluvní záruční doba, tj. ze zákona žádná),

· jiné podmínky a další ujednání nezbytné pro realizaci díla (spolupůsobení objednatele, zvláštní a odchylné požadavky objednatele od ustanovení platných norem a předpisů, součinnost s dalšími subjekty v objektu, bezpečnost práce, doba předpokládané existence stavby apod.),

· sankce za nedodržení smlouvy a z nich vyplývajících vztahů (tj. i za neplnění záručních oprav),

· podmínky, za kterých je možno odstoupit od smlouvy,

· vztahy a odpovědnosti mezi jednotlivými účastníky výstavby.

Nutné je, aby byla ve smlouvě dodržena její ze zákonná (kogentní ) ustanovení, tj. ta, která neumožňují odchýlit se od stanovených oprávnění a povinností, nepřipouští výjimky, tj. ustanovení, které nemůže být měněno ani dohodou stran, tzn. smluvně).

Velmi často se stává, že se smlouvy s fyzickými osobami a společnostmi se neuzavírají pod jejich registrovaným a tedy platným obchodním jménem (např. místo Jan Novák - Bytostav čteme jen BYTOSTAV a jiné zavádějící názvy).

Za právnické i fyzické osoby často podepisují smlouvy ti, kdo k tomu nejsou oprávněni.

Nutno upozornit i na to, že někteří projektanti užívají tzv. typové formuláře smluv o dílo, ve kterých je vyloučena veškerá odpovědnost zhotovitele za výsledné dílo (projekt), o kterých tvrdí, že byly zpracovány komorou architektů. Pokud je smlouva uzavírána podle občanského zákoníku, jsou články vylučující odpovědnost neplatné. V případě že smlouva je uzavřena podle obchodního zákoníku nelze přijatý vadný projekt reklamovat. Od 1. 7. 1998 je odpovědnost projektanta dána i stavebním zákonem. Rozsah projektu (dokumentace stavby) pro stavební řízení je uveden v § 18 vyhlášky č. 132/1998 Sb.

Průběh a kvalita stavby

Významným dokladem o průběhu provádění stavby i v případě možných budoucích sporů ve věci rozsahu, kvality, dodržení technologických postupů, změn i podmínek provádění díla je vedení stavebního, resp. montážního deníku.

Povinnost zhotovitele vést stavební, resp. montážní deník či záznam o stavbě je uložena § 53, odst. 4 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebního řádu, ve znění pozdějších předpisů. Opomenutí může mít neblahé důsledky nejen pro zhotovitele , ale hlavně pro samotného stavebníka. Uvědomme si, že stavba probíhá v dílčích etapách, které jsou tou následující zhusta zakryty a pak je záznam ve stavebním deníku nezbytnou náležitostí dokumentace o stavbě a jeho kvalitě.

Základní technické a kvalitativní požadavky na stavby jsou uvedeny ve vyhlášce č. 137/1998 Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu. Tyto charakteristiky staveb by měly ve stavebním řízení kontrolovat stavební úřady, dle zkušeností však nelze na toto příliš spoléhat.

Platnost technických norem

Zvláštní pozornost přístupu k významu právního pojmu technická norma se váže k opatřením podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů.

Závazné normy pro stavebnictví byly vyhlášeny Oznámením č. 1 ÚNMZ, kterým se vydává seznam závazných českých technických norem. pol. 9. České technické normy vztahující se k nařízení vlády č. 178/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky. (publikováno ve Věstníku úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví 1997 č. 9. rozeslán dne 12.9.1997) a Oznámením č. 2 ÚNMZ seznam českých technických norem, které obsahují závazné ustanovení. (publikován ve Věstníku úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví 1997 č. 9. rozeslán dne 12.9.1997) a opravou oznámení č. 1 z Věstníku č. 9/97 (publikován ve Věstníku úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví 1998 č. 4.).

Dodržení technických norem prokazuje základní standart bezpečnosti, funkce a dalších charakteristik výrobku a pod. Z výše uvedeného vyplývá, že zhotovitel díla musí k technickým normám přihlížet. Může sice provést jiné řešení, kvalitnější než stanoví technická norma, nemůže však jít pod její úroveň (viz § 633 odst 1 občanského zákona).

Předávání dokončeného díla

V § 633 odst. 1. občanského zákoníku je uvedeno: "Zhotovitel je povinen dílo provést podle smlouvy, řádně a v dohodnuté době. Je-li pro provedení díla stanovena závazná technická norma, musí provedení odpovídat této normě." Podle § 554 obchodního zákoníku splní zhotovitel svou povinnost provést dílo jeho řádným ukončením a předáním předmětu díla objednateli.

Předáním zhotovené věci nabývá k ní objednatel vlastnické právo, jestliže je do té doby měl zhotovitel, a na objednatele přechází nebezpečí škody na zhotovené věci, jestliže je do té doby nesl zhotovitel.

Požádá-li o to kterákoli strana, sepíše se o předání předmětu díla zápis, který podepíší obě strany. Ujednání o zápisu a jeho obsahu ve smlouvě, zejména ve výstavbě, lze jen doporučit. Rovněž můžeme doporučit ujednání o tom, co strany považují za řádné ukončení díla a podrobnosti předání: jak bude probíhat přejímka, kdo přejímací řízení svolá, v jaké lhůtě předem a podobně.

Stavební firmy často požadují, aby objednatel přebral stavbu s vadami a nedodělky nebránícími jejímu užívání, to je však z hlediska současné právní úpravy nepřípustné a objednatel se nemusí domoci odstranění těchto vad a nedodělků.

Dle obchodně právní úpravy (§ 324 obchodního zákoníku) závazek zanikne, je-li splněn včas a řádně. Má-li být plnění řádné, nesmí být vadné a nedokončené (nesmí mít ani ojedinělou vadu nebo nedodělek). Pokud plnění má vady nebo byly-li zjištěny nedodělky, nejde o plnění řádné, což je zásadní rozdíl v současné době platné úpravy dle obchodního zákoníku oproti hospodářskému zákoníku, byť vůči zhotoviteli neobyčejně přísné.

V praxi se však dosud setkáváme s určitým stereotypem zakořeněným v předávacím a přejímacím řízení, kdy se zhotovitel snaží předat dílo objednateli (a objednatel dílo přejímá) i s jeho vadami a nedodělky s tím, že se jedná o vady a nedodělky nebránící užívání stavby.

Rozhodčí doložka při uzavírání smluv

Zákon č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů, který umožňuje s účinností od 1. ledna 1995 řešit vzájemné majetkové spory mezi podnikateli prostřednictvím nezávislých a nestranných rozhodců a rozhodčích soudů tak, jak je tomu již delší dobu v jiných zemích. Zatímco soudní řízení je zahájeno dnem podání žaloby jednou ze sporných stran, o které poté rozhoduje soud, obvykle za několik roků, rozhodčí řízení je založeno na soukromoprávním ujednání jeho účastníků, kteří si volí jednoho nebo více rozhodců ( může jím být ujednaný právník ), aby jejich spornou věc rozhodli. Volba rozhodčího řízení má za následek, že v podstatě vylučuje projednání věci státním soudem. Výhodou je nepoměrně vyšší rychlost řešení sporu.

Závěr

V současnosti zejména v případě rekonstrukcí a oprav (především při tzv. sanaci) staveb se doporučuje, aby byl přesně zdokumentován stav před provedením prací a přesně popsány požadované výsledky díla (i v závislosti na čase)., a to zajištěním si předem stavebně technické průzkumu objektu, které se rozhodli rekonstruovat, nebo znaleckým posudkem.

Ve všech případech doporučujeme stavebníkům se předem poradit a ušetřit si tak velké starosti a výdaje v okamžiku, kdy nastane kolize a když již často lze jen zmírnit - nikoli odstranit - její tvrdé následky.

Vydaná tisícikoruna za poradu v budoucnu často ušetří mnoho desítek tisíc korun.

Za použití materiálu L.Bukovského a Č.Kadlece

Mgr. Radek Š i m o n k a - PRVNÍ CHRASTAVSKÁ realitní agentura s.r.o.

 

Provoz MŠ v Chrastavě v době hlavních prázdnin v roce 2000

Městská rada na svém jednání dne 24. 1. 2000 dle návrhu MŠ stanovila provoz v mateřských školách v období od 10. července do 3. září 2000 následovně:

10. 7 až 16. 7. , 31.7 až 13.8 a 28.8. až 3.9. otevřena MŠ Luční

10.7. až 30. 7. a 28.8 až 3.9. otevřena MŠ Revoluční

7. 8. až 3. 9. otevřena MŠ Nádražní

14.8. až 3.9. otevřena MŠ Andělská Hora

10.7. až 16.7. a 21.8. až 3.9. otevřena MŠ Vítkov

Jak vyplývá z tabulky, provoz v období prázdnin je zajištěn tak, že po celé období má minimálně otevřena jedna školka ve "vnitřní" Chrastavě. Otevřenou MŠ mohou v tomto období navštěvovat i děti z jiné kmenové školky.

- mc -

www.chrastava.cz

Znovu se vracíme k tvorbě webové stránky města, abychom informovali čtenáře a potenciální návštěvníky stránky o jejím aktuálním obsahu. Městský úřad v Chrastavě na svých webových stránkách poskytuje od roku 1998 informace o městě, o jeho historii i současnosti, o jeho okolí, o práci městského zastupitelstva a městského úřadu.

Informace jsou rozděleny do několika kapitol. Především pro návštěvníky našeho města jsou určeny kapitoly Jak do Chrastavy, Procházka městem, Historie města, Zajímavosti okresu Liberec. Najdeme zde obecné informace o tom, kde se naše město nachází, zajímavá místa Chrastavy i okresu Liberec, jízdní řády Českých drah a ČSAD. Vše je doplněno mapkou Chrastavy i okresu Liberec a mnoha barevnými i černobílými fotografiemi. Návštěvníkům města je také určena procházka chrastavskými muzei - městským muzeem, Führichovým domem a Muzeem hasičské techniky a pohled do historie města.

V části věnované kultuře a sportu najde návštěvník stránek program M-klubu a kina, dočte se o právě probíhajících akcích. Své stálé místo zde mají výstavy a jiné akce městského muzea a výtvarného ateliéru aMi, v předstihu jsou zde každoročně uveřejňovány informace o Chrastavských slavnostech včetně doprovodného programu. Dále zde čtenář najde sportovní zpravodajství - tak, jak je dostaneme ke zpracování od jednotlivých subjektů. Někdy se může stát, že tyto informace jsou zveřejněny s nedostatečným časovým předstihem, záleží na pořadatelích, kdy, či zda vůbec dají vědět o konání jednotlivých akcí. Rádi zveřejníme všechny informace z kultury a sportu, a to bezplatně.

Od dubna 1999 zveřejňujeme měsíčník Chrastavské listy v internetové podobě. Text Chrastavských listů dostáváme od redakce ve chvíli, kdy jde hotové číslo do tiskárny. Vybíráme takové informace, které jsou zajímavé a řeknou něco i lidem na druhém konci republiky.

V dalším bloku jsou uvedena důležitá telefonní čísla organizací ve městě - školy, pošta, policie, lékaři a také čísla obcí, které spadají pod náš pověřený obecní úřad, včetně jmen starostů obcí. Dozvíte se o činnosti městského úřadu a zastupitelstva, najdete zde telefonní seznam a organizační řád MěÚ, platné vyhlášky města, kriteria pro přidělování bytů, program rozvoje územního obvodu města Chrastavy, schválený rozpočet města, složení městského zastupitelstva, usnesení MZ (návštěvník stránky si může přečíst všechna usnesení MZ od dubna 1999 až do dnešního dne) - zde ale jsme a budeme vždy v mírném časovém skluzu. Po zasedání MZ se nejdříve zpracovává zápis, který čítá zpravidla od osmi do patnácti stran. Z tohoto zápisu se poté zpracovává usnesení MZ a teprve po příslušných podpisech a stvrzení ověřovatelů zápisu můžeme tyto informace dát na naše webové stránky.

V bloku aktualit přinášíme např. nabídku volných míst, nabídku bytů, výběrová řízení (nyní je uveřejněno výběrové řízení na místo vedoucího společenského klubu a na půjčky z Fondu rozvoje bydlení) a jiné aktuální informace. Stránky jsou stále doplňovány, nyní např. připravujeme informace z jednotlivých odborů úřadu včetně formulářů ohlášení a žádostí. Občan se zde také dozví, co bude při vyřizování svých záležitostí na úřadě potřebovat (např. občanský průkaz, výpis z katastru nemovitostí apod.). Další připravovanou rubrikou jsou informace o službách v Chrastavě a okolí na základě materiálu, který je dílem Komise pro rozvoj cestovního ruchu. Jsme ochotni zveřejnit i informace podnikatelských subjektů, budou-li o to mít zájem (za úhradu nákladů spojených s přípravou).

Na závěr vybíráme z došlých e-mailových ohlasů na naše stránky. K naší radosti jsou ve velké většině kladné ( "…Náhodou jsem narazil na velmi pěknou www stránku Chrastavy a chtěl bych se zeptat …" , "… s potěšením jsem se prošel stránkou o našem městě …" ). Jsme si vědomi, že na stránkách je stále co zlepšovat, proto vítáme i kritické ohlasy; některé úpravy stránek reagují právě na podněty z došlé elektronické pošty. Kuriozitou je ohlas z Drážďan: (citujeme doslova) Předmět: "Knizka pro hoste". Zpráva: "Dobry den, proc nemate na internetovou stranku zadnou knihu hosti?".

Pokud nám tedy chcete sdělit své připomínky, zde je adresa:

office@chrastava.cz

(zaměstnanci odboru Kancelář starosty)

 

SPORTOVNÍ ZPRÁVY

Spartak Chrastava v 1. lize družstev seniorů

První kolo skupiny Západ, ve které soutěží i mistrovské družstvo Teplic, dále Chomutov, Plzeň, Smíchov, Holýšov a Klášterec nad Ohří, proběhlo5. února v Chomutově.

Chrastavští nemají žádné zkušenosti s touto vrcholnou soutěží a navíc nemají na to, aby si zaplatili špičkové závodníky. Bohužel řada z chrastavských zápasníků díky neutěšené finanční situaci v oddíle zápasí první ligu za jiná družstva ČR. Jak sdělil trenér Alois Stahoň, bude se snažit do neúplného kádru sehnat další zápasníky, kteří by předposlední místo v prvním kole postupně zlepšili. Přesto spolehlivě bodovali Gomolák, Kraus, Burian, Hakl a J.Novák.

Oblastní mistrovství Severočeského kraje - 13.2.2000 / Varnsdorf

Na programu této soutěže byly kategorie žactva, kadetek, juniorek a žen. Umístění nejúspěšnějších chrastavských závodníků:

žáci

32 kg (první číslo umístění řř, druhé volný styl) - J. Liška (2.), Blusk (3., 3.)

35 kg - P.Novák (1., 1.), 38 kg - Perný (2., 2.), 42 kg - Eigl (2., 2.)

45 kg - Dlabola (1., 1.), 47 kg - P.Liška ( 2., 3.), 53 kg - Ramírez (12., 10.)

žákyně volný styl

37 kg - 1. Kůtová, 48 kg - 2. Velechovská, 3. Lišková, 4. Balážová

52 kg - 1. Dítětová, 3. Čiháčková, 57 kg - 1. Š. Stahoňová, 2. Marková

70 kg - 1. Třísková

kadetky

do 49 kg - 2. Balážová, 56 kg - 1. Sehnoutková, 70 kg - 1. Třísková

juniorky

do 54 kg - 1. I.Stahoňová, 58 kg - 1. Skálová, 75 kg - 1. Pradeová

ženy

do 56 kg - 1. Skálová, 2. I.Stahoňová

Shrnuto, podtrženo: 15 x zlatá medaile, 12 x stříbro a 5 x bronz.

Účast chastvských zápasníků na nejvyšších soutěžích

Chomutov 19.2.2000 / Mistrovství České republiky kadetů v zápase řecko římském se zúčastnilo celkem 62 nejlepších z celé ČR. I Chrastava zde měla své zastoupení v podobě Miroslava Fejfara, který ve váze do 63 kg obsadil bramborové 4. místo.

Praha 26.2.2000 / Na mistrovství České republiky seniorů v zápase řecko římském se vydal i chrastavský Petr Burian. Jako jediný zástupce celého Liberecka obsadil ve své váze do 63 kg 8. místo mezi 73 závodníky z 18 oddílů ČR.

Mezinárodní turnaj v polském Pieňsku se představili mezi 116 žákovskými nadějemi z 9 oddílů i žáci a žákyně TJ Spartak Chrastava.

Umístění přípravky žáků - do 28 kg: 1. M.Novák, 34 kg: 1. P.Novák, 4. Blusk, 8. Dvořák, 40 kg: 9. Kulka, 10. Hána, 47 kg: 1. Eigl. Žákyně - do 33 kg: 2. Kurimská, 35 kg: 1. Holinská, 5. Cihlářová, 40 kg: 2. Kůtová, 44 kg: 1. K.Velechovská, 3. Dvořáková, 8. Studená, 56 kg: 1. Marková, 2. J.Velechovská. "Byla to dobrá prověrka pro naše mladé závodníky na mezinárodní úrovni. Určitě nezklamali!, hodnotí výkon svých svěřenců trenér Alois Stahoň.

 

ČTENÁŘI NÁM PÍŠÍ ...

Chtěla bych se s vámi podělit o příjemné pocity z činnosti Přátel historie města Chrastavy, která působí v našem městě již téměř deset let. Zo tuto dobu bylo již vydáno mnoho výtisků o naší historii. Mezi ně patří jistě i publikace "Chrastavský kalendář". Budu upřímná, teprve nyní se dovídám mnoho neznámého o historii našeho města a okolí, kde žiji od narození. Jeden takový úsek je i kronika Gregora Knescheho, která se obětavostí dobrých lidí zachovala. Až v posledních letech jsem měla možnost se s rozsáhlou kronikou seznámit. Pokaždé si uvědomuji tu mravenčí obětavou práci, které je zapotřebí k této činnosti.

Za to vám patří poděkování. pravnučka kronikáře Gregora Knescheho

 

CENOVÝ VÝMĚR,

kterým se dle článku VI. Vyhlášky č. 5/1998, o nakládání s komunálním a stavebním odpadem na území města, ze dne 11.5.1998, stanoví výše úhrady za využívání systému sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálního odpadu pro rok 2000 takto:

Dle rozsahu sběrné nádoby (čů. V. Vyhlášky č. 5/1998), roční sazby:

110/120 l 1x týdně 1 346,-- Kč
110/120 l 1x za 2 týdny 880,-- Kč
110/120 l 1x týdně v zimě 888,-- Kč
110/120 l 1x týdně v létě 717,-- Kč
240 l 1x týdně 2 650,-- Kč
1100 l 1x týdně (kontejner) 12 741,-- Kč

Výše úhrady jsou uvedeny vč, DPH.

Cena stanovená tímto výměrem bude uhrazena způsobem uvedeným ve smlouvě. Výše předepsaných úhrad vychází z cenové kalkulace .A.S.A. Liberec s.r.o. Kalkulace je k nahlédnutí na MěÚ v Chrastavě jako příloha tohoto výměru.

Město Chrastava si vyhrazuje právo v případě změny kalkulace nákladů v průběhu roku stanovit novým cenovým výměrem upravenou výši úhrady. - měú -

Otevřené dveře

Informace pro obce a neziskové organizace

Kam se vypravit

22. února, Kulatý stůl na téma "Cestovní ruch a životní prostředí". Informace: Romana Cermanová, Euroregion Nisa, U Jezu 2, 46001 Liberec, tel. 048/5226416, fax 048/5226273, mail: Romana.Cermanovaatlas.cz

23. února a 1. března, Praha Ekocentrum Toulcův dvůr, 14.30 hod. - Seminář Ekologie problémy řešení pro pedagogické pracovníky základních a středních škol (1. a 2. část). Písemné přihlášky předem na adrese: Ekocentrum Toulcův dvůr, Kubátova 1, č.p. 32, Praha 10 Hostivař, mail: boticecn.cz

7. března, Liberec, Ekocentrum Ještěd (Bažantí ul.). - Diskusní odpoledne "Ekologická výchova budoucího Libereckého kraje rok 2000 a co dále…" podrobné informace na samostatném letáčku

7. března, Rumburk. - Kulatý stůl na téma "Cestovní ruch a životní prostředí". Informace: Romana Cermanová, Euroregion Nisa, U Jezu 2, 46001 Liberec, tel. 048/5226416, fax 048/5226273, mail: Romana.Cermanovaatlas.cz

8. března, Praha - Ekocentrum Toulcův dvůr, 14.30 hod. - Seminář Využití globální výchovy a systémového myšlení ve výchově dětí. Písemné přihlášky předem na adrese: Ekocentrum Toulcův dvůr, Kubátova 1, č.p. 32, Praha 10 Hostivař,mail: boticecn.cz

9. března, Turnov, Správa CHKO Český ráj. - Kulatý stůl na téma "Cestovní ruch a životní prostředí". Informace: Romana Cermanová, Euroregion Nisa, U Jezu 2, 46001 Liberec, tel. 048/5226416, fax 048/5226273, mail: Romana.Cermanovaatlas.cz

16. března, Liberec - Termizo, 14 hod. (prezence od 13 hod.) - Kulatý stůl na téma "Péče o krajinu, možnosti využití zemědělské půdy". Informace: Romana Cermanová, Euroregion Nisa, U Jezu 2, 46001 Liberec, tel. 048/5226416, fax 048/5226273, mail: Romana.Cermanovaatlas.cz

21. 22. března, Praha, Národní kulturní dům na Vinohradech - Česko německý seminář pro rozhodovatele na státní, komunální a podnikové úrovni "Energie a životní prostředíů. Informace: M. Havlíčková, SEVEn, e-mail: marie.havlickovasvn.cz

23. března, Rumburk. - Kulatý stůl na téma "Péče o krajinu, možnosti využití zemědělské půdy". Informace: Romana Cermanová, Euroregion Nisa, U Jezu 2, 46001 Liberec, tel. 048/5226416, fax 048/5226273, mail: Romana.Cermanovaatlas.cz

27. 28. března, Hradec Králové. - Celostátní konference "Internet ve státní správě a samosprávě". Informace: Sekretariát konference Blanka Brychtová, U Svobodárny 12, 190 00 Praha, tel. 02/6840987, 84814041, 84812002, fax 02/84818027, mail: isssisss.cz

4. dubna, Praha. - Klíč 2/2000 - setkání k udržitelnému rozvoji, zdraví a kvalitě života. Pořadatelé Zdravá města ČR, UK Centrum pro otázky životního prostředí, Státní zdravotní ústav.Informace: Kancelář Zdravých měst, Šrobárova 48, 100 42 Praha 10, tel. 0602/500639, tel./fax 02/67082352, mail: ,

13. 16. dubna, Zahrádky u České Lípy. - Mezinárodní seminář "Evropa a odpady z pohledu občanů". Pozor seminář bude veden v angličtině, do češtiny budou překládány jen přednášky, ve workshopech se bude mluvit jen anglicky. Pořádají Děti Země, Chlumova 17, 130 00 Praha 3, fax 02/22780052,

16. 20. dubna, Brno Výstaviště. - Urbis - mezinárodní veletrh technologií, výrobků a služeb pro rozvoj měst a obcí

25. -. 28. dubna, Olomouc. - Konference s mezinárodní účastí Směřování k udržitelnému rozvoji. Přihlášky do 31. března na nebo písemně na adresu: Dr. Pavel Nováček, Centrum interdisciplinárních studií UP, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc. Fax 068/5232035

Kde vzít peníze

Blížící se uzávěrky grantových programů:

28. února

Projekt Phare CBC "Obnova turistických stezek" (pro města a obce). Vyhlašuje: Agentura regionálního rozvoje Nisa (Ing. Kotasová), U Jezu 2, 460 01 Liberec, tel. 048/5226248, fax 048/5226273, mail: arrmbox.vol.cz

29. února

Nadace Roberta Bosche - grantový program (pro občanské iniciativy). Informace: ICN, E. Frinková, Hradební 3, 110 00 Praha 1, tel. 02/24826595, 24826886, 24826574, mail ,

29. února

Kulturní aktivity v oblasti muzejí a galerií (pro občanská sdružení a organizace s mezinárodním prvkem). Vyhlašuje Ministerstvo kultury ČR odbor ochrany movitého kulturního dědictví, muzejí a galerií, M. Horákové 139, 160 41 Praha 6, tel. 02/57085450 (B. Korčáková).

6. března

Program krátkodobých pobytů US poradců (pro neziskové organizace). Vyhlašuje Nadace VIA. Informace: Nadace VIA, Jelení 200/3, 118 00 Praha 1, tel. 02/20516260-1, 33350512, fax 02/20517880, mail ,

15. března

Občanský sektor a média (pro neziskové organizace). Vyhlašuje Nadace VIA. Informace: Nadace VIA, Jelení 200/3, 118 00 Praha 1, tel. 02/20516260-1, 33350512, fax 02/20517880, mail ,

15. března

Podpora elektronického publikování (pro vydavatele a autory). Vyhlašuje Open Society Fund. Informace: M. Šatavová, Otevřená společnost, o.p.s., Prokopova 9, 130 00 , tel. 02/2278 0909, mail: OPSosf.cz, http://www.osf.cz

30. března

Program britsko české spolupráce. Vyhlašuje: Know How Fund. Informace: KNF, Britské velvyslanectví, Thunovská 14, 118 00 Praha 1, tel. 02/57320355, fax 02/57321023,

31. března

Program podpory komunitních projektů (pro neziskové organizace a občanské aktivity). Vyhlašuje Open Society Fund Praha. Informace: OSF, Jaroslava Šťastná, Prokopova 9, 130 00 Praha 3, tel./fax 02/22781924, mail:

5. dubna

Program podpory drobných občanských aktivit (pro jednotlivce nebo skupiny občanů). Vyhlašuje Open Society Fund Praha. Informace: OSF, Seifertova 47, 130 00 Praha 3, tel. 02/6279445, fax 02/6279444, mail ,

7. dubna

Grantový program na podporu mladých lidí. Vyhlašuje Open Society Fund Praha. Informace: OSF,

Seifertova 47, 130 00 Praha 3, tel. 02/6279445, fax 02/6279444, mail ,

Kde se něco naučit

Semináře pořádané ICN o.p.s.

Informace: tel. 02/24828678, 0603/154999, fax 02/24827345

1.-2. března, Praha: Podvojné účetnictví pro neziskové organizace

6. března, Hradec Králové: Jednání se sponzory

8. března, Praha: Účetnictví pro managery neziskových organizací

10. 12. března, Hřebečníky: Osobnost a vztahy

15. 16. března, Praha: Jednoduché účetnictví pro neziskové organizace

17. března, Hradec Králové: Metody individuálního dárcovství

21. 22. března, Praha: Prezentace I

28. března, Praha: Psaní projektů a žádostí o grant

29. března, Praha: Pořádání benefičních akcí

4. dubna, Praha: Vybrané právní otázky pro neziskové organizace

19. dubna, Praha: Zvládání stresu a syndrom pracovního vyčerpání

 

Semináře pořádané Otevřenou společností, o.p.s.

Informace: Otevřená společnost, Prokopova 9, 130 00 Praha 3, tel. 02/22780909, 22781647, linka 109, fax 02/22781626

1. a 3. března: MS Office 2000 nové funkce

2., 6. a 9. března: Prezentace na internetu II

7. a 8. března: Internet a bezpečnost

14., 16. a 22. března: MS Word 97 pro začátečníky

15. března: Internet jako zdroj informací

21. a 23. března: Prezentace na internetu III

4. a 6. dubna: Internet úvod

 

Semináře pořádané AGNES

Informace: AGNES, Jelení 196/15, 118 00 Praha, tel. 02/3335 4424 (Anna Onucová)

1. března: Účetnictví neziskové organizace a s ním spojený software

5. dubna: Strategie neziskového sektoru v ČR

3. května: Lidské zdroje a práce s nimi

Kursy tradičních dovedností (pořádá o.s. Lunaria v Jinřichovicích pod Smrkem)

25. 27. února: Pletení z proutí

24 . 26. března: Barvení velikonočních vajíček a pletení pomlázek

 

POZVÁNKA

36/08. základní organizace Českého svazu ochránců přírody ARMILLARIA Liberec

Vás zve na diskusní odpoledne k problematice

"Ekologická výchova budoucího Libereckého kraje - rok 2000 a co dále....."

v úterý 7. března 2000 od. 1400 hodin (cca do 1900 hod.) v Ekocentru Ještěd (Bažantí ul. 378/3, Liberec 1 - mezi PVT a Podnikatelskou bankou)

Program:

1. Úvod - shrnutí závěrů ze semináře konaného dne 30. listopadu (K. Morávková).

2. Koncepce ekologické výchovy budoucího Libereckého kraje resp. jednotlivých okresů (řízená diskuse).

3. Stručné příspěvky zástupců jednotlivých organizací o aktivitách v ekologické výchově - konkrétní akce, nápady, náměty, spolupráce, plánované projekty (každý referát max. 20 min. - nutno vyplnit v přihlášce).

4. Úspěchy a problémy, otázka finančních zdrojů atd. (diskuse, konkrétní příklady).

5. Střediska ekologické výchovy a ekocentra.

6. Záměr vybudování centra ekologické výchovy ve Vesci (N. Jozífková, M. Šilarová)

7. Závěry a praktické výstupy (kalendář akcí na rok 2000, propagační materiály, internetové stránky, adresář, ...).

Cílem je výměna zkušeností a informací, ale i formulace základních představ o podobě a rozsahu ekologické výchovy v našem regionu pro nejbližší období.

Závěry z tohoto jednání a některé zásadní výstupy budou účastníkům rozeslány, předány vybraným institucím (MŽP, Pavučina, ÚVR ČSOP atd.), zveřejněny na internetu a měly by se stát základem pro další spolupráci a pravidelná informativní setkání.

 

Slaměný klobouk v Chrastavě

V poslední době pamatujeme pouze několik výjimečných akcí, při kterých se budova městského kina naplní do své kapacity. Jednou z nich je bezesporu divadelní představení ochotnických souborů.

V úterý 15.února večer se opět místní kinosál zaplnil diváky různého věku, od čtyřletých mrňat po dítka školou povinná až po vážené starousedlíky. Ano, nemýlíte se, na svou divadelní štaci k nám zavítal opět ochotnický Divadelní soubor VOJAN z Hrádku nad Nisou, tentokrát se známou a několikrát "oprášenou" komedií, kterou v roce 1851 napsal Eugen Labiche, později přepsanou velikány českého divadla Voskovcem a Werichem, a naposledy upravenou přepisem Miroslava Horníčka, našeho největšího mistra slova, který hru upravil ke konci 70. let.

V režii Jana Sladkého, za asistence režie "celého souboru" a kolektivní scény, jak si mohl divák přečíst v programu, jsme měli možnost opět po čase shlédnout dobré dílko v podání velmi dobrých ochotnických herců. Zejména představitel hlavní role Fadinarda, soukromníka v Paříži (Jan Sladký), Felixe, jeho komorníka (Jiří Vávra), Nonacourta, zelináře z Charentonneau (František Maňhal), baronka de Champigny (Alena Součková) a Beauparthius, ministerský rada (Josef Horák) mne zaujali svým mistrovstvím.

Půvabné však byly i Martina Sladká (komorná Virgínie) a Vladimíra Půtová (teta Klotylda). Diváky dokázal dokonale rozesmát představitel strýce Jeronýma Kašpara Vézineta (Lukáš Krupka) a snad největší sympatie si z Chrastavy odvážel Jára Tehník za trojroli (Bobin, bratránek Helenky - sluha u baronky de Champigny - úředník dražby).

Při sledování komedie mne jen tak letmo - a trochu nostalgicky - napadlo, jaká je velká škoda, že se v Chrastavě nedokáže dát dohromady parta nadšených lidí, kteří by obnovili tradici místního, kdysi tak dobrého ochotnického souboru. Škoda, snad někdy …

Jak jsem vyčetl z tváří lidí těsně po představení a vnímal ohlasy ještě několik dní poté, divák byl spokojen a spokojeni z atmosféry mohli být i herci.

A tak se jen těšme, až k nám opět Divadelní soubor VOJAN na své ochotnické štaci dorazí s další nastudovanou hrou. Třeba právě o letošním ročníku Chrastavských slavností.

A za sebe přeji souboru mnoho dalších úspěšných představení.

/Oldřich Němec/