Městská knihovna

Pondělí 8.00 – 13.00 hodin
Úterý a Čtvrtek 11.00 – 18.00 hodin

tel.: 485 143 307

Hasičské muzeum

Od května

Sobota – Neděle 10.00 – 16.00 hodin
v týdnu dle dohody  

tel.: 485 143 091

Führichův dům

Pondělí – Neděle 9.00 – 12.00 hodin
  13.00 – 16.00 hodin

Městské muzeum

Pondělí – Neděle 9.00 – 12.00 hodin
  13.00 – 16.00 hodin

tel.: 485 143 161

Internetový klub

Pondělí – Pátek 15.00 – 18.00 hodin

Ptali jsme se za vás. . .

Protože je doba, kdy se všechno točí kolem financí, navštívil jsem v dnešním rozhovoru Ing. Jiřího Fixe, který pracuje jako vedoucí investičního oddělení při Městském úřadu v Chrastavě již 3 roky.

Pane inženýre dovedl byste pár větami představit činnost Vašeho oddělení? Zejména mám na mysli, jakými akcemi se Vaše oddělení zabývá, co lze nazvat investiční akcí a jakým způsobem se finančně zabezpečují?

Investiční oddělení MěÚ zajišťuje přípravu a realizaci akcí, které jsou určeny investičním plánem. Akce musí být provedeny v daném čase, v určeném finančním objemu a odpovídající kvalitě. V současné době je hlavní a největší akcí stavba domů s pečovatelskou službou v Soudní ulici. Ve třech bytových domech bude celkem 41 bytových jednotek (z toho 7 pro event. imobilní občany) a v přízemí prostředního domu prostor pro komerční využití. Domy budou dokončeny v červnu letošního roku. Jejich užívání se dá předpokládat od září. Investiční akce je ta, která je zařazena v investičním plánu a rozpočtu města. Tento se mnohdy v průběhu roku mění. Stane se, že některá akce vypadne, jiná je do něj zařazena. Tyto změny jsou však vždy provedeny, pouze se souhlasem zastupitelstva. Změny se provádí na základě podnětu zastupitelů, rady města, občanů, nebo i na návrh našeho oddělení. Finanční zajištění akcí probíhá v zásadě třemi způsoby: z vlastních finančních prostředků, ze státních dotací, grantů, či jiných příspěvků a kombinacích předchozích dvou. To je i způsob nejčastější.

V uplynulých letech proběhla v Chrastavě řada úspěšných, ale i méně úspěšných investičních akcí (výstavba půdních nástaveb Turpišova). Kterou z akcí považujete z Vašeho hlediska za nejméně problémovou a která se podle Vás nejméně povedla a proč?

Hledat bezproblémovou, nejméně problémovou a nejméně povedenou akci je složité. Myslím, že hlavní hodnotící faktory jsou čas, peníze a kvalita + “překvapení“ vzniklá během stavby. Záleží tedy, který faktor při hodnocení “povedenosti“ akce preferujeme a na který je kladen důraz menší. Za nejméně problémovou akci, s ohledem na všechny faktory, považuji výstavbu kanalizace. Probíhala převážně v samém středu našeho města, v ulici Liberecké, Revoluční, Soudní, na náměstí 1. máje, a v ulicích Alšově a Polní. Ale i zde došlo k časovému posunu, dotklo se to zejména občanů Revoluční ulice. Nad původní záměr se zde musela provést rekonstrukce vodovodu a plynových přípojek a také podloží nově prováděné vozovky nás překvapilo. A i zde zůstaly vady a nedodělky, o kterých se zhotovitelskou firmou jednáme.

Na opačné straně žebříčku je, bohužel, rekonstrukce radnice. Zde se staly hlavním problémem finance, které úspěšně zahájenou stavbu zastavily. Hlavní příčinu neposkytnutí úvěru jsme nemohli však odstranit, bylo to ručení města na libereckou spalovnu a z toho pramenící obava oslovených bankovních domů.

Které investiční akce a s jakými náklady město dokončilo minulý rok, tedy v roce 2002?

V roce 2002 byla dokončena výstavba 22 b.j. v Turpišově ulici, nákladem 26,6 mil. Kč (podélná stání pro auta a chodník byla předána až letos v březnu). Byly dokončeny komunikace včetně chodníků a veřejného osvětlení a areálu rodinných domků u Bílokostelecké ulice nákladem 3,7 mil. Kč a dále řada drobných akcí.

Rozpočet města asi mnoho nových investičních akcí v letošním roce nedovolí. Přesto, které z nich jsou "rozdělány" a budou v roce 2003 probíhat a které budou započaty (finanční objemy)?

Hlavní a nosnou akcí je již výše zmíněná stavba domů s pečovatelskou službou. Dokončení, jak už bylo zmíněno, bude v červnu - celkový náklad je téměř 48,0 mil. Kč. Z nových akcí bude nejdůležitější zahájení stavby školní jídelny. Ta bude stavebně navazovat na dům DPS v Turpišově ulici. V současné době se činí kroky na faktické uvolnění dotace ze státního rozpočtu. Pro letošní rok máme přislíbeno 8,0 mil. Kč, další zhruba 2,0 mil již Město investovalo z vlastních prostředků. Pokud pominu drobnou akci kanalizační přípojky v Nádražní ulici, žádné další akce nebudou zahajovány.

5. Jak z Vašeho hlediska hodnotíte spolupráci mezi městem a společností Imstav, která v minulých letech získala většinu větších městských investičních stavebních zakázek?

Firmu IMSTAV a spolupráci s ní hodnotím z 90% kladně. Kdybych to měl shrnout do jednoho slova, řekl bych, nechová se k městu “tržně“. Po dobu mého působení prováděla firma IMSTAV tři akce: 10 b.j. Bílokostelecká – zkolaudováno s běžnými závadami a nedodělky. Ty byly odstraněny. Objekt byl dokončen v dohodnutém čase, bez překročení nákladů a v dobré kvalitě. 22 b.j. Turpišova ulice – zde bych chtěl doložit své tvrzení o “netržním“ chování IMSTAVU. Cena byla nasmlouvána v roce 1999 a objekt byl dokončen v září roku 2002. IMSTAV cenu nejenže nepřekročil, ale naopak byla společným hledáním rezerv snížena o cca 600 tisíc Kč. Dále městu firma odložila splatnost konečné faktury ve výši 1,5 mil. Kč do konce března 2003. Tím vlastně poskytla městu bezúročný úvěr na dobu půl roku. Rekonstrukce radnice – bohužel, stavělo se jen necelý rok, pak se stavba zastavila. Po dalším zhruba roce se provedly před zimou 2002 – 2003 zabezpečovací práce (střecha, žlaby, svody) a montáž věže, včetně opláštění. Opět vše v cenové úrovni 2000. Firma se k svému závazku rekonstrukci dokončit stále hlásí za podmínek podepsané smlouvy o dílo.

Neodpustím si dotaz na stav akce "rekonstrukce a přístavba radnice". Co můžou chrastavští občané očekávat v letošním roce a jaký vidíte reálný horizont kolaudace této stavby?

Co mohou chrastavští občané očekávat ve smyslu pokračování rekonstrukce radnice? Stručně zrekapituluji současný stav: stavba, zahájená v únoru 2001 se po prostavění cca 15,0 mil. Kč před koncem téhož roku zastavila. Pro její pokračování se nepodařilo najít banku ochotnou poskytnout úvěr. Na podzim 2002 jsme z prostředků odboru kultury a částečně i vlastních (1,2 mil. Kč) provedli nejnutnější zakonzervování stavby a osadili radniční věž. V současné době se připravuje obchodní veřejná soutěž na poskytnutí bankovního úvěru na dostavbu. Jedná se o částku 35,0 mil. Kč. Pokud se podaří vybrat vhodného uchazeče, stavba se rozjede naplno. Pak se dá očekávat dokončení roce 2004. Pokud ne, budeme muset stavbu z vlastních prostředků zakonzervovat důkladněji, projekt je již připraven. Je také naděje na získání něco málo finančních prostředků z fondu záchrany památek. S krajským úřadem probíhá v současné době jednání.

Jako investiční oddělení máte stanoven jakýsi harmonogram plánovaných investičních akcí do budoucnosti, např. do roku 2010?Dovedl byste zveřejnit alespoň stěžejní plánované akce, s přibližným popisem, rokem, předpokládanými náklady, stupněm rozpracovanosti atd.

Co se týče výhledu do budoucnosti, zmiňujete rok 2010, žádný harmonogram neexistuje. Pro toto období ale připravujeme například vyloučení těžké dopravy z centra města. Řeší se to tak, že průjezd Chrastavou od Frýdlantu se odkloní z ulice Frýdlantské na druhou stranu Jeřice, do ulice Pobřežní. Napojení bude opět do ulice Nádražní, kruhovým objezdem pod stávajícím silničním mostem. Toto je investice v řádu 100,0 mil. Kč.Finanční zajištění je méně než mlhavé. Nicméně projekt k územnímu grafie a video z celé akce.

Na závěr bych chtěla poděkovat sestrám Šírovým a Matoušovým, Katce Jurkové a Slávkovi Sehnoutkovi, který celou akci fotil, nahrával na video a staral se nám o hudební doprovod.

Protože čekat rok, je dlouhá doba, shodli jsme se na tom, že se sejdeme na společném výletě (termín bude vyvěšen v knihovně).

H. Matoušová, Městská knihovna

Chrastavské slavnosti předprodej vstupenek

Předprodej vstupenek: týden před slavnostmi si již každý může zakoupit vstupenku na slavnosti - tj. od pondělí 12. května do čtvrtka 15. května 2003 v těchto prodejnách:
1. stánek pí Holcové V Liberecké ulici
2. trafika p. Běhavý nám. 1. máje
3. autobusové nádraží pí Nosková

Jednotné vstupné je 40,- Kč na všechny tři dny a na všechny akce. Tyto vstupenky jsou zároveň programem a jsou slosovatelné. Během soboty proběhnou dvě losování a v neděli jedno. Při každém losování vylosujeme 25 výherců. NEZAPOMEŇTE vhodit ústřižek vstupenky (programu) do losovacího bubnu, který bude na jevišti na náměstí během celé soboty a neděle.

Kurzy počítačové gramotnosti

Tímto dáváme na vědomí všem zájemcům o počítačovou gramotnost a internet, že od května zahajujeme kurzy pro zájemce o tento druh vzdělávání a komunikace. Kurzy budou probíhat od měsíce května v budově školy na téma práce ve Wordu a komunikace přes internet. Kurz, který bude dvouhodinový jednou týdně, povede pan Libor Čížek z Vítkova. Kurzovné na jednu hodinu bude činit 55,- Kč. Zájemci se mohou hlásit u ředitelky školy na tel. č.: 485 143 076 nebo zs-vitkov@volny.cz.

Těší se na vás M. Pilařová - ředitelka školy ZŠ Chrastava, Vítkov a Libor Čížek ved. odděl. informatiky a pl. výroby SAURER CZECH a. s.

Program kina

květen 2003

Chrastavské sdružení pro práci s dětmi

Výlet do Děčína s návštěvou zámku a ZOO

kdy: v sobotu 24.5 2003

odjezd: v 8.00 hodin z náměstí

návrat: v 18.00 hodin na náměstí

cena: 150,- Kč (doprava, vstupné)

Přihlášky u paní Koldové na tel. 724 115 558.

Den dětí

kdy: v neděli 1. června

kde: areál ZŠ u kostela ve Školní ulici

čas: od 9.00 – 11.00 hodin

program: kouzelník, diskotéka, soutěže, opékání vlastních uzenek

vstupné: 20,- Kč

Výlet do Drážďan

kdy: sobota 21. června

s sebou: cestovní pas, děti 15,- Kč na dopravu, 5 EURO na vstupy

odjezd: v 7.45 hodin z vlakového nádraží Chras- tava

návrat: ve 20.00 hodin na vlakové nádraží

Bližší informace v podloubí muzea či na telefonu 724 115 558, p. Koldová.

V termínech 13.7. – 16.7., a 16.7. – 19.7. se uskuteční pobyt dětí s koly na Šámalově chatě v Bedřichově.

Přihlášky ve školní družině u paní Cinibulkové.

Kulturní dění v blízkém okolí

Výstavy konané v měsíci květnu

14.5.-18.5. NATURA VIVA 9. národní výstava pro myslivce, rybáře a včelaře
LYSÁ NAD LABEM

24.5.-25.5. NORTH BOHEMIA CANIS mezinárodní výstava psů všech plemen
LITOMĚŘICE

30.5.-1.6. Lounská pouť
LOUNY

Šaldovo divadlo

Program květen 2003

3 věci: tužka, papír a zdravý rozum

Znáte to, které tři věci, byste si vzali na pustý ostrov? V životě to bývá dosti proměnlivé. Jiné věci si vezmete sebou v šesti jiné v šestašedesáti. Uvědomili jste si někdy, které věci hrají prim ve vašem životě, v našem městě či regionu?

Teď právě tým Nadace EURONISA vypracovává tříletý strategický plán a nejdůležitější jsou pro něj tužka, papír a zdravý rozum. Podle ředitele nadace Aleše Rozkovce má tento plán zvýšit zájem občanů osobně pomoci projektům v Libereckém kraji a Šluknovském výběžku. Inženýr Rozkovec řekl: “S tímto strategickým plánem se budeme také ucházet o několika set tisícový grant v rámci programu CEE Trust (Trust pro občanskou společnost ve střední Evropě je skupinou velkých amerických nadací). Pro Českou republiku byl vyhlášený Nadací VIA ve spolupráci s Fórem dárců nazvaný Posílení regionálních nadací – příjemců NIF (příspěvků z Nadačního investičního fondu). Tento program nabízí dvouletou finanční podporu vybraným regionálním nadacím v naplňování jejich plánů. V případě úspěšného získání grantu bude dosažení našich cílů snazší. Věříme, že se nám to podaří.“

Nadace EURONISA byla založena roku 1995. Jejím cílem je podpora činnosti organizací, které usilují o řešení závažných společenských problémů – především v sociální oblasti a to na území české části Euroregionu Nisa (Liberecký kraj a oblast Šluknovského výběžku). Od začátku své existence podpořila 221 projektů 92 různých neziskových organizací formou nadačních příspěvků a do současnosti rozdělila částku téměř 5 milionů korun.

Pomáháme lidem žít smysluplný život nezávisle na jejich věku,sociálním postavení a zdravotním stavu.