Chrastavské listy - 2/2005

Nová školní jídelna zahájila provoz, první den vydával obědy sám starosta!
(CHRASTAVA, 24.1.2005) - Dne 24. ledna.2005 proběhlo slavnostní otevření nové školní jídelny Chrastavě. Zúčastnilo se ho několik významných hostů, kteří se velkou měrou podíleli na její výstavbě a dále bývalí i současní zaměstnanci školní jídelny, pedagogové a zaměstnanci města.
V 16.00 hodin poslanec PČR Ing. Libor Ježek, představitel firmy SYNER, spol. s r. o. Ing. Jiří Urban a starosta města Ing. Michael Canov přestřihli symbolickou pásku.
Po slavnostním přípitku starosta města seznámil přítomné hosty s historií tohoto druhu stravování v Chrastavě vůbec, ale hlavně se věnoval budově školní jídelny, a to co předcházelo její výstavbě, samotné výstavbě, jaké překážky se musely překonávat, aby se mohl konat tento, pro Chrastavu jistě významný den.
Starosta města dále předal slovo poslanci PČR Ing. Liboru Ježkovi a zástupci firmy SYNER, spol. s. r. o. Poté se ujal slova opět starosta města, který poděkoval firmě INVEST a jejím představitelům – Ing. Jitce Bradáčové, Ing. Lumíru Sochorovi a referentce investičního oddělení MěÚ paní Zuzaně Bolkovcové. Na závěr této úvodní části celého večera předal starosta města slovo ředitelce školní jídelny paní Miloslavě Šírové, které zároveň předal klíč.
Následoval koncert pro hosty. Vystoupilo liberecké sa1onní sexteto, jehož uměleckým vedoucím je pan František Bulva. Sólisty byli pan Jiří Nerad, paní Ivana Koupilová a Nikolaj Višňakov. Nechyběl ani přednes veršů v podání Mgr. Ivana Žáka. Hosté slyšeli ukázky z děl Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Franze Lehára a G. Verdiho.
Po 45 minutovém koncertu pozval starosta města přítomné hosty k neformální diskusi spojené s malým občerstvením. K poslechu hrála hudební skupina WOKO, která dotvořila již takto příjemnou atmosféru večera.
V úterý 25.1.2005 se nová budova jídelny poprvé zaplnila školáky. Překvapeni byli nejen hezkým prostředím, ale i novým týmem vytvořeným pro tento den na výdej obědů. Tento tým tvořili: paní Mgr. Alena Páchymová, Renata Hradcová, ředitel školy Mgr. Aleš Trpišovský, místostarosta města Miloslav Pilař a starosta města Ing. Michael Canov.
Na závěr bychom chtěli všichni jistě popřát nové školní jídelně, aby dobře sloužila minimálně tak dlouho jako jídelna stará.
Zveme občany na večer se starostou, který se bude konat v prostorách nové školní jídelny dne 16.2. od 17.00 hodin a dále 4. června v rámci Chrastavských slavností na Den otevřených dveří. V tento den bude v provozu i kuchyně, takže každý z návštěvníků bude moci poobědvat.
I. Loučková, Z. Václavíková

Ze zasedání Rady města Chrastavy 17.1.2005
Rada města Chrastava na svém zasedání projednala a usnesla se mimo jiné takto:
- s c h v á l i l a
Dodatek č. 2 (doplněk) ke  smlouvě o nájmu nebytových prostor ze dne 5.9.2001 uzavřené mezi Městem Chrastava a Školní jídelnou Chrastava, příspěvkovou organizací,
- z r u š i l a
své usnesení čj. 2004/21/IV ze dne 20. prosince 2004,
- s c h v á l i l a
návrh smlouvy o dílo se zhotovitelem .A.S.A., spol. s r. o., na zpracování Plánu odpadového hospodářství města Chrastava a pověřila starostu města podpisem smlouvy,
- d o p o r u č i l a ZM

a) schválit návrh rozpočtu a investičního plánu na rok 2005,
b) schválit pravidla pro tvorbu a čerpání sociálního fondu pro rok 2005,
c) schválit smlouvu o spolupráci při zajištění dopravní obslužnosti Libereckého kraje,
- v z a l a n a v ě d o m í
Zápis č. 2004/20 z jednání bytové a sociální komise ze dne 20.12.2004,
- s t a n o v i l a
platy ředitelů příspěvkových organizací, jejichž zřizovatelem je město Chrastava,
- d o p o r u č i l a ZM
přijmout na svém zasedání oficiální vlajku města Chrastava dle jednoho z alternativních návrhů Mgr. Jana Tejkala.

Už je to tady - splatnostmístních poplatků v roce 2005
V průběhu měsíce února 2005 bude správce místních poplatků (hospodářsko-finanční odbor MěÚ Chrastava) rozesílat složenky na poplatek ze psů. Pokud poplatník složenku neobdrží do 15 dnů před splatností poplatku, zajistí si ji sám u správce poplatku, jak vyplývá z obecně závazné vyhlášky č. 1/2004 o místních poplatcích. V souladu s touto vyhláškou lze poplatek uhradit rovněž v hotovosti do pokladny MěÚ na hospodářsko-finančním odboru.
Složenky na místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů budou rozesílány rovněž, a to koncem února 2005 na poplatky splatné k 30. 4. 2005 a během srpna 2005 na poplatky splatné do 30. 9. 2005 (v případě, že je poplatek odváděn společným zástupcem za 4 nebo více osob). Výše poplatku za odpad na rok 2005 se nemění, zůstává částka 456,-- Kč i přesto, že od 1. 5. 2004 došlo ke změně zákona o DPH a Město Chrastava vynaloží na úhradu nákladů spojených s likvidací odpadů částku s DPH navýšenou z 5 na 19 %. Pro informaci uvádím částku uhrazenou společnosti .A.S.A. Liberec v roce 2004 za likvidaci odpadů (pouze za nádoby u jednotlivých č.p., nejsou započítány náklady na velkoobjemové kontejnery a nebezpečný odpad) 3 576 698,77 Kč.
Vyhláška o místních poplatcích č. 1/2004 je uveřejněna na internetových stránkách Města Chrastavy, a to na adrese www.chrastava.cz/muinfo/vyhl a k nahlédnutí je také na hospodářsko-finančním odboru (v budově v Bezručově ulici). HFO MěÚ Chrastava

 

Město Chrastava
v souladu s usnesením zastupitelstva města čj. 2004/08/IV ze dne 13.12. 2004
zveřejňuje svůj záměr

PRONAJMOUT
eventuálně PRODAT
OBJEKT čp. 503 – občanská
vybavenost,
(Bezručova ulice, Chrastava)
na stavební parcele č. 496 o výměře 235 m
2 – zastavěná plocha nádvoří,
pozemkovou parcelu č. 542/1 o výměře 455 m
2 – zahrada,
a pozemkovou parcelu č. 545/2 o výměře 1422 m
2 – zahrada,
vše katastrální území Chrastava I

· objekt bude volný v 2. polovině roku 2005
· v současné době jsou v objektu kanceláře
· při pronájmu cena dohodou
· nabídková cena pro prodej předmětné nemovitosti bude zveřejněna přibližně do 1 měsíce od zveřejnění této nabídky

· výhodná poloha objektu

Další informace na www.chrastava.cz. nebo přímo na odboru rozvoje, dotací a správy majetku, Libuše Mlynářová, tel. 776363512 nebo Eva Cesarová, Bezručova 503, Chrastava, tel. 485143216, e-mail:
mlynarova@chrastava.cz.
Tamtéž je možno sjednat prohlídku objektu.

Dveře poznání opět otevřeny
Po loňském úspěšném zájezdu do Drážďan jsme se i letos rozhodli připravit dětem ze ZŠ Chrastava poznávací výlet do tohoto saského města. V úterý 14.12.2004 odjelo z Chrastavy 36 dětí s tříčlenným učitelským doprovodem vstříc novému poznání.
Za několik hodin jsme již stáli v ulicích Drážďan. Tentokrát jsme nejprve otvírali dveře Hygienického muzea. Žáci byli rozděleni do několika skupin a po celý den plnili zadané úkoly (otázky z muzea, něco k historii města a nakonec trochu komunikace s místními obyvateli). My jen s nadšením přihlíželi, jak jim to pěkně jde. Nejlepší skupina se nakonec těšila ze sladké odměny.
V muzeu jsme strávili téměř tři hodiny. Čekaly tu na nás totiž nejen odborné výklady, ale především spousta možností zábavy. Pomocí různých počítačových her, obrazovek a pomůcek jsme si mohli vyzkoušet, jak vypadá lidské tělo, sestavovat jídelníčky, léčit bylinkami nemocné a mnoho dalšího. Neradi jsme muzeum opouštěli a každý si v duchu jen přál mít něco podobného třeba ve škole.
Další naše kroky vedly do dvora barokního zámku Zwingru. Někteří žáci nás formou připravených referátů vrátili do dávné historie. Krásné dojmy z okolí narušovala snad jen zima, která nám zalézala až za nehty. Následná procházka po terasách u Labe nás alespoň trochu zahřála.
Využili jsme situace a navštívili podzemí Frauenkirche, kostela zničeného ve druhé světové válce. Zde jsme zhlédli film, vyslechli výklad a trochu si v teple odpočinuli. Na závěr nás čekala už jen třešnička na dortu – vánoční trhy. Krásná výzdoba a velké množství stánků nás vánočně naladilo. Mnozí neodolali nabízenému zboží a odlehčili své peněženky.
Cesta domů probíhala bez problémů, všichni byli plni zážitků a každý už vyzvídal, co se chystá za rok. Nechme se tedy překvapit, které dveře otevřeme příště. K. Kašková

Pravidelné zajímavosti nejen ze světa knih
1. únor
v roce 1990 byly zrušeny všechny složky Státní tajné bezpečnosti (StB)
- vzedmuté moře zatopilo v roce 1953 pobřeží Anglie a Nizozemí. Šlo o nejrozsáhlejší zátopy od roku 1420.V Nizozemí se prolomily některé hráze,zahynulo téměř 1500 osob a 100 000 tisíc jich muselo být evakuováno.
2. únor
– v roce 1946 bylo Maďarsko prohlášeno republikou - v Londýně byly v roce 1852 zřízeny první veřejné záchodky - v roce 1963 vyjíždí skupina Beatles na své první turné po Británii
4. únor
- v roce 1719 vyšlo první číslo prvního československého periodika
6. únor
- v roce 1777 byla dvorským dekretem v bývalé jezuitské koleji Klementinum založena univerzitní knihovna
12. únor
– 1908 odstartovala v New Yorku první automobilová rally kolem světa (účast 6 posádek)
14. únor
– 1393 zemřela Eliška (Alžběta) Pomořanská, poslední ze čtyř manželek Karla IV – traduje se, že vynikala neobyčejnou silou - dokázala prý zlomit meč.
- Den zamilovaných má své kořeny už ve starověku. Ve starém Římě se ten den oslavovala bohyně Juno, jež byla ochránkyní manželství a manželek.
16. únor –
roku 1754 podle císařského nařízení Marie Terezie ukládalo provádět soupis obyvatelstva – šlo v podstatě o první sčítání lidu (české země měly v té době zhruba 3,000 000 osob)
20. únor
-1975 byl na náměstí Republiky v Praze otevřen obchodní dům Kotva
23. únor
- anglická výzkumná loď zaznamenala v roce 1875 v tichomořském Mariánském příkopu největší dosud naměřenou hloubku oceánu – 8.164 metrů
25. únor
-1684 se narodil Matyáš Bernard Braun, český sochař a řezbář, původem z Tyrolska,nejvýznamnější představitel českého barokního sochařství
- 1842 se narodil Karl May, jeden z nejčtenějších německých spisovatelů,tvůrce
- nesmrtelných hrdinů Vinnetoua a Old Shatterhanda
27.únor
1784 postihla Prahu po silné oblevě velká povodeň.Poničeny byly pilíře Karlova mostu-vojenská strážnice se zřítila do vody a 4 vojáci zahynuli
28.únor
v roce 2003 byl novým prezidentem ČR zvolen Václav Klaus.
29.únor
v roce 1920 Národní shromáždění schválilo první českou ústavu/platila až do roku 1948
Máte-li zájem se dozvědět více ze světa nebo si jen přečíst pěknou knihu , naše knihovna je pro vás otevřena vždy v pondělí 8 – 13 hodin, úterý a čtvrtek 11 - 18 hodin
H. Matoušová, knihovnice MěK

Tříkrálové koledování charity Chrastava vynesla 27.665,50 Kč
Období kolem svátku Tří králů patří již tradičně tříkrálové sbírce. Naše charita pořádala dvě odlišné sbírkové akce. Jejich průběh, smysl a výsledky Vám nyní předkládáme.
První sbírka probíhala v rámci Tříkrálového koncertu v kostele sv. Vavřince v Chrastavě. Benefice proběhla v pátek 7. ledna a byla velmi zdařilá. K velmi uspokojivé účasti přispěl fakt, že jako hosté vystoupil v úvodu kulturního podvečera dětský sbor Jiřičky ze Základní školy v Chrastavě pod vedením paní uč. Kollmannové. S těmi přišli i jejich rodiče a příbuzní.
Hlavním účinkujícím byl dětský pěvecký sbor Řetízek ze Železného Brodu. I když počasí dýchalo spíše březnem, ocitali jsme se ještě ve vánočním období. Přesvědčivě nás o tom utvrdily vánoční koledy a zpěvy Řetízkem profesionálně provedené. Hudební doprovod byl velmi bohatý. Rozpoznali jsme housle, violu, violoncello, klavír, varhany, flétnu a různé bicí nástroje.
Tato akce nespadala do celonárodní tříkrálové sbírky sdružení Česká katolická charita, která je v tomto období též prováděna. Protože byla sbírka prováděna samostatně, požádali jsme v listopadu 2004 nadaci Divoké husy o zařazení do programu Zdvojnásobení výtěžku benefice. Záměr byl nadací dne 9.12. 2004 schválen.
Výtěžek benefice činil 7.812,- Kč, po zdvojnásobení tedy 15.624,- Kč. V souladu se záměrem o využití prostředků budou finance využity ve prospěch dostavby podkroví hlavní budovy Domova sv. Vavřince. Tuto budovu za pomoci mnoha takových sbírek společně s Vámi již sedmým rokem opravujeme. K celkovému dokončení zbývá již zmíněná dostavba a následné využití podkroví a fasáda objektu.

Za pomoc při realizaci benefice děkujeme:

Paní uč. Kolmannové a sbormistru Hlubučkovi, kteří účinkovali na koncertu bez nároku na honorář, Římskokatolické farnosti Chrastava, P. T. Genrtovi za propůjčení kostela, Firmě Reco design – Ivanu Vydrovi, Technickým službám Města Chrastava, mediálním partnerům, mezi které patří Radio Proglas, Katolický týdeník a Město Chrastava.
Velký dík patří nadaci Divoké husy a konečně vám všem, kteří jste do sbírky přispěli.
Druhou akcí byla celonárodní Tříkrálová sbírka na charitu. Tuto sbírku již tradičně organizovalo sdružení Česká katolická charita. Sbírka je tedy povolena na území celé ČR a má jednotná pravidla. Naše chrastavská charita podnikala sbírku jako obvykle v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Poprvé proběhla v Chotyni a Jitravě. Se třemi králi či mudrci, které představovali dobrovolníci z řad dětí, chodil po koledě i vedoucí skupinky z řad dospělých. Ten měl viditelně umístěné pověření Diecézní charity a biskupa z Litoměřic ke konání této sbírky.
V Chrastavě se nám díky Věře Smolové podařilo sestavit jednu skupinku. V Hrádku nad Nisou koledovali díky hrádeckým skautům skupinky tři. V Chotyni měli tři králové premiéru, k vidění tam byla jedna skupinka.
Tato sbírka neznamená zdaleka jen vybrat peníze. Smyslem této sbírky je především rozdávat radost, návrat krásného lidového obyčeje, potěšit opuštěné lidi. Tři králové na veřeje příbytků i obchodů píší ono známé K+M+B 2005, které vychází z latinského Christus mansionem benedicat – Kristus ať požehná tento příbytek.
Zároveň mají navštívení lidé možnost podílet se na charitním díle nejen v ČR, ale i ve světě. Podle jednotného klíče budou prostředky rozdělovány takto:
65% se vrátí do míst, kde se prostředky vybraly,
15% použijí diecézní charity (Diecézní charita Litoměřice),
10% jde na humanitární pomoc do zahraničí (dnes jihových. Asie),
5% zůstane na sekretariátu sdružení Česká katolická charita,
5% se využije na režii sbírky.
Přehled o vybraných částkách:
Chrastava – 4.288,50 Kč, Chotyně – 2.871,50 Kč, Hrádek nad Nisou – 13.319,50 Kč, Jítrava – 7.186,- Kč. Celkem tedy sbírka vynesla 27.665,50 Kč.

Do tříkrálové sbírky je možné přispět též složenkou, která by měla přijít do každé domácnosti v ČR. Klíčem k rozdělení výnosu ze složenek je procento podílu na celkové sumě vybrané z pokladniček.
Velké poděkování tedy patří vedoucím skupinek, kteří dobrovolně na sebe vzali zodpovědnost za vedení skupinek s dětmi. Jde o Věru Smolovou, Karla Halbu a hrádecké skauty Tomáše Pleštila a Ivu Zwingerovou. Dík patří všem dětem i jejich rodičům za možnost vytvoření tříkrálových skupinek.
Tak jako tři vysoce postavení a vzdělaní mudrci, kteří putovali dlouhou cestu, aby pokorně složili hold prostičkému novorozeněti v chlévě, přeji i Vám mnoho pokoje, míru, vzájemné úcty a lásky ve Vašich rodinách a příbytcích.
Matouš Kirchner, OCH Chrastava

Nadace EURONISA získala dalších téměř 9 milionů korun
8.798.000 Kč obdržela Nadace EURONISA na svůj účet z Nadačního investičního fondu. Celková částka tak s tímto přírůstkem činí 42 999 000 Kč a je uložena v nadačním jmění organizace. Tyto finanční prostředky Nadace EURONISA nesmí utratit, ale naopak podle daného zákona vhodně investovat. Teprve takto získané výnosy jsou rozděleny v otevřeném grantovém kole mezi neziskové organizace z Euroregionu Nisa.
Z těchto peněz byla v minulosti podpořena např. obecně prospěšná společnost Maják organizující přednášky na školách pojednávající o výchově k manželství a rodičovství nebo Oblastní charita Liberec, provozující Charitní domov pro matky s dětmi v tísni.

Nadace EURONISA byla oceněna
V závěru roku 2004 převzala Nadace EURONISA Cenu za rozvoj místního dárcovství za rok 2003. Tímto způsobem byly oceněny její úspěchy při získávání finančních prostředků od individuálních dárců ve prospěch místních neziskových organizací.
Ředitel Nadace VIA Jiří Bárta při tom uvedl: “Nadaci EURONISA se v roce 2003 podařilo získat značnou sumu finančních prostředků od dárců – jednotlivců. Tyto dary tvoří celou čtvrtinu jejích celkových příjmů za rok 2003. Tímto výkonem skvěle naplňuje cíl, se kterým je cena udílena: povzbudit české regionální nadace, aby komunikovaly s lidmi v nejbližším okolí a přesvědčily je o tom, že mnohé místní problémy lze řešit vlastními silami.“
Ředitel Nadace EURONISA Aleš Rozkovec při předávání řekl: “Tato cena je pro nás ocenění naší dosavadní práce s dárci-jednotlivci, zejména v souvislosti s veřejnou sbírkou “Pozvedněte slabé!“, která probíhá na území Libereckého kraje a v oblasti Šluknovského výběžku od prosince 2003. Je pro nás také velkým povzbuzením pro naše další úsilí v této oblasti.“
Cena za rozvoj místní filantropie je určena českým regionálním nadacím, které dokážou oslovit dárce – jednotlivce a získat od nich finanční podporu. Cena byla finančně podpořena z prostředků poskytnutých americkou nadací SKOLL Foundation a letos byla udělena poprvé. Nadace VIA ji bude udílet každoročně.

MO ODS Chrastava informuje...
Na pomoc Jihovýchodní Asii

Přestože řada členů MS ODS v Chrastavě již dříve přispěla na pomoc jihovýchodní Asii po nedávném katastrofickém neštěstí individuálně, rozhodli se všichni členové místního sdružení na svém jednání dne 12. ledna 2005 podpořit osobním finančním příspěvkem i iniciativu předsedy senátu MUDr. Přemysla Sobotky na zakoupení mobilní pediatrické jednotky, která se vysílá na pomoc přímo na Srí Lanku.
Ing. Michael Canov – místopředseda MS ODS

Přípravy na komunální volby
MS ODS v Chrastavě zahájilo na svém jednání dne 12. ledna 2005 přípravu na komunální volby, které se uskuteční v listopadu 2006. Byl sestaven volební tým, kde jsou zastoupeni nejen bývalý a současný starosta Chrastavy Mgr. Petr Medřický a Ing. Michael Canov, kteří jsou současně místopředsedy místního sdružení, ale i předseda místního sdružení pan Dalibor Hodaň a též pan Martin Chaloupka z Kryštofova Údolí (známý jako kameraman ČT).
Velmi uvítáme, když nápady a postřehy na téma jak zlepšit život v našem městě vhodné pro volební program či typy na osobnosti na připravovanou kandidátku budou občané, kterým nejsou věci veřejné lhostejné, zasílat členům volebního týmu či na e-mailovou adresu canovm@volny.cz . Ing. Michael Canov – místopředseda MS ODS

O. Němec: Krajské instituce nejsou v nedohlednu
V poslední době, a to zejména po nedávno proběhlých druhých volbách do krajských zastupitelstev, byla znovu, hlavně na regionálních stránkách deníků, otevírána otázka reformy veřejné správy a s tím spojené tzv. plnohodnotné kraje. Toto téma bylo snad ve všech programech kandidujících politických stran a hnutí v našem kraji.

Nebylo to však poprvé, již v první fázi společenské transformace po roce 1989 se reforma územní veřejné správy stala předmětem pozornosti politických kruhů a celé společnosti. Brzo po sametové revoluci byla obnovena územní samospráva na základních stupních (obcích). Byly zrušeny národní výbory na všech stupních státní správy. Na okresní úrovni byly nahrazeny okresními úřady, které vykonávaly výkon státní správy na daném území. Na krajské úrovni došlo ke zrušení národních výborů bez náhrady.
Poté se více než osm let pouze hovořilo o nutnosti českou veřejnou správu změnit. Byla to právě ČSSD, která se tohoto nelehkého úkolu zhostila.
Zásadní význam pro nové krajské uspořádání mělo přijetí ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků. Nově vzniklé kraje se ovšem územně i co do počtu značně liší od dosavadních krajů, zřízených zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu. Přijetím uvedeného ústavního zákona byla v České republice zavedena vyšší samospráva, což má zásadní význam z hlediska decentralizace, dekoncentrace a subsidiarity ve veřejné správě.
Po vytvoření územního základu krajů a koncepce reformy územní veřejné správy se stalo nejdůležitějším úkolem právní zakotvení organizace krajské veřejné správy a jejích kompetencí. Z tohoto pohledu měl největší význam zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení). Kompetence státní správy potom přešly na kraje na základě zákona č. 132/2000 Sb. K tomu nutno dodat, že v České republice se uplatňuje tzv. spojený model výkonu veřejné správy, a to jak v úrovni obecního, tak i krajského zřízení.
Klíčovou otázkou reformy se stala tzv. druhá fáze reformy územní veřejné správy. V rámci druhé fáze byla k 31.12.2002 ukončena činnost okresních úřadů a jejich působnosti byly přeneseny převážně na dva typy územních samosprávných celků, tedy na obce s rozšířenou působností, tzv. obce III.stupně (zřízené od 1.1.2003), a na kraje, popř. na jiné orgány státní správy.
Nová podoba územní veřejné správy funguje dva roky. Žádný kolaps, jak hrozily některé politické síly, zejména ODS, se nekonal.
Je to otázka zákonů, ale i peněz.
Co tedy brání tomu, aby se nově vzniklé kraje staly kraji se všemi kompetencemi?
Je to zejména již zmiňovaný zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, v platném znění, který dělí ČR na okresy (ne jak se mylně někteří domnívají, že okresy jako územně správní jednotky státu byly zrušeny) a kraje – ovšem kraje v té podobě, podle níž funguje stále řada institucí a správních orgánů na úseku státní správy. Zákon o územním členění není však jediný, který se musí změnit. Týká se to také zákona o soudech a soudcích a dalších.
Paradoxem samozřejmě je skutečnost, že např. některé instituce Libereckého kraje mají dvojí řízení, ať se to namátkou týká Policie ČR, soudů, státního zastupitelství, národního památkového ústavu a mnohých dalších, kdy pro okres Semily je řízení těchto institucí vedeno z Královéhradeckého kraje, a ostatní tři okresy mají své krajské vedení v Ústí nad Labem.
Byl jsem proto potěšen, že nová vláda premiéra Stanislava Grosse vzniklá v létě 2004 si jako jeden z úkolů v rámci legislativní činnosti stanovila ve svém programovém prohlášení předložit zcela nový zákon o územním členění státu.
Svůj dluh zde však mají zejména kraje, jichž se tato problematika týká a které se v minulém volebním období nedokázaly domluvit na případné společné iniciativě. Kraj má přece jako jednu ze svých činností přímo zákonem stanovenou možnost zákonodárné iniciativy. Že toho zatím kraje nedokázaly v tomto směru využít možná omlouvá fakt, že kraje se v prvním volebním období nově strukturovaly a měly počáteční problémy “usadit” své činnosti.
Poslední možností je zákonodárná iniciativa samotných poslanců. Málokomu je známo, že již po dvou měsících po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jsem jako jeden ze dvou předkladatelů inicioval změnu zákona o územním členění státu. Bohužel v té době jsme se značně rozcházeli o budoucí podobě zákona i na samotném poslaneckém klubu ČSSD, a po diskusi jsme proto návrh zákona vzali zpět.
Přiznám se, že po více než dvouletém působení v Poslanecké sněmovně se spíše přikláním k vládní předloze, kterou je možné po diskusích případně přes příslušné sněmovní výbory upravit. Nedílnou součástí nového návrhu zákona musí být i vyčíslení nutných finančních a personálních nákladů spojených s těmito změnami, a finanční nároky bude nutné promítnout do výhledu státního rozpočtu na několik let dopředu. Předpokládal bych v tomto směru široký koncenzus všech hlavních politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně.
Nesporným faktem však je, že nový zákon o územním členění státu a s tím změna dalších zákonů je nutná pro nastartování tzv. třetí etapy reformy veřejné správy, která by mohla i přispět k reformě ústředních orgánů státní správy.
Věřím, že ještě v tomto volebním období budou realizovány změny, které v konečném důsledku, i třeba rozloženě v několika letech, ještě více přiblíží státní správu občanovi a našemu kraji dají všechny ty instituce, po kterých volají nejen občané, ale i odborníci, a téměř celá politická reprezentace všech nových krajů.
Oldřich Němec (ČSSD), poslanec Parlamentu ČR

Úvaha k svátku zamilovaných
(14. únor = sv. Valentýn)

Tajemno vždycky lidi vzrušovalo a platí to dodnes. Knihy, filmy i televize toho využívají plnou měrou. Ach, kde jsou ty časy, kdy jsme psali tajné dopisy cukrovou vodou. Po oschnutí bylo písmo nečitelné. Teprve po posypání popílkem z cigaret se text objevil a tímto způsobem bylo možno sdělit, kdy a kde kluci ze sousední ulice dostanou nakládačku.
Tenkrát ovšem ještě nebyly propisky a psalo se ocelovým perem, namáčeným do inkoustu v kalamáři. A tak mě napadá, zdali by dnes mnozí mladí lidé dovedli s tímto “nářadím” vůbec psát. Jejich písmo je dnes často téměř nečitelné, i když se snaží psát tiskacím písmem. Ze škol navíc už před mnoha lety vymizel - krasopis.
Nebylo to jen tajné písmo, byly i jiné způsoby, jak se dorozumět. K domluvě mohly sloužit například květiny. V těch dávných dobách se často hrála oblíbená opereta (dnes muzikál) ”Na tý louce zelený...”. Tam byl šlágr (dnes hit) se slovy: Lásky mluva, květo-mluva, vždycky se spolehni na ni, například křen znamená jen, nemohu cítit tě ani... Okurka znamenala “ nej- sem dnes na tebe naložená”… Maceška neznamenala jen hezkou kytičku, ale stejným slovem se označovala také oblíbená uzenina, kterou v Praze na Vinohradech vyráběl velkouzenář Maceška. Tyhle věci většina starších čtenářů jistě zná.
Existoval však ještě jiný způsob, tzv. známkomluva. Dnes, v době mobilů, esemesek, e-mailů a dalších technických vymožeností leckdo jen těžko pochopí, že si zamilovaní vyměňovali na dálku svá vyznání nejen uvnitř obálky v dopise, ale také na obálce. Jak? Různým způsobem vylepení známek.
Že by dnes páni Havel a Klaus (na známkách) sloužili také zamilovaným? Těžko. Snad by se dalo těch známek použít v tajných službách k tajnému sdělení, jak na Brusel.
Takto si dopisovali kdysi zamilovaní ke dni sv. Valentýna. Tenkrát bylo ovšem poštovné mnohem lacinější...
Zdeněk ŠULC

Informace z mikroregionu Hrádecko-Chrastavsko
Ve čtvrtek 27. ledna 2005 se v jednom ze soukromých penzionů ve Fojtce konalo zasedání starostů obcí, které patří do tzv. mikroregionu HRÁDECKO - CHRASTAVSKO. Jedním z projednávaných bodů programu bylo vydání publikace se stovkami starých pohlednic z této oblasti. Budou zde otištěny pohlednice z období 1890 - 1945, které zachycují města (Hrádek nad Nisou, Chrastava) i vesnice (Chotyně, Rynoltice,Kryštofovo Údolí, Bílý Kostel nad Nisou, Nová Ves, Mníšek, Oldřichov v Hájích) v té podobě, jak kdysi vypadaly. Mnohé budovy, na pohlednicích zachycené, již nestojí, o to větší pozornost dnešních obyvatel vyvolávají.
Iniciátorem vzniku této zamýšlené knihy je pan Viktor MAREK, dlouholetý sběratel pohlednic (původem z Chrastavy), a pan Mgr. Petr PRÁŠIL, zkušeny grafik, který má na svém kontě asi dvacet podobných publikací z různých částí Čech (Hořovicko, Stříbrsko, Třebenicko, Štětí, Roudnice atd.)
V chystané knize by mělo být uveřejněno asi 450 starých pohlednic a průvodní text by měl mít českou a německou verzi. Předpokládaná cena by měla být asi 350 Kč a náklad by měl dosáhnout asi 2000 výtisků. Část finančních nákladů uhradí mezinárodní fond PHARE. - fv -

Na start Chrastavské šlápoty přišlo 936 turistů
(CHRASTAVA, 8. leden 2005, iv) - Tradiční zimní turistický pochod okolím našeho města přivítal na svém startu 936 lidí! Jistě tomu napomohlo i pěkné téměř podzimní počasí.
Dobré zázemí pro start a cíl poskytla opět jídelna pana Majby v Nádražní ulici.
V cíli na účastníky šlápoty čekal i nový plnobarevný motiv na účastnickém diplomu.
Hladký průběh šlápoty narušil pouze jeden vážnější úraz a dost nešťastně a nevýrazně značené tratě.
Nezbývá, než se těšit na 33. ročník, který proběhne v lednu roku 2006.