MĚSTO CHRASTAVA
náměstí 1. máje 1, 463 31 Chrastava
telefon: 048/514 3216 fax: 048/514 3344
Liberecký kraj
Nositel projektu
Regiotram Nisa
U Jezu 642/2a
460 01 Liberec 1
21. 9. 2004
Věc
REGIOTRAM NISA - stanovisko Města Chrastava
Město Chrastava, zastoupené svým statutárním zástupcem Ing.
Michaelem Canovem, starostou města, podává tímto stanovisko
ke Studii proveditelnosti projektu RTN-1 Regiotram
Nisa.
Stanovisko: Pro město Chrastava je zcela nepřijatelné
jakékoli omezení autobusové dopravy na trase Chrastava -
Liberec a zpět, včetně umělého prodloužení této trasy
v souvislosti s realizací programu RTN-1 v rámci Regiotramu
Nisa.
Odůvodnění:
Cílem implementace nových prvků dopravního systému do
vývoje veřejné hromadné dopravy směrem do budoucna může
být pouze vylepšování stávajícího stavu. Nutno
konstatovat, že vzhledem k poloze města Chrastavy jako celku a
vzhledem k rozložení jejích jednotlivých částí vzhledem
k vlakovému nádraží, nemůže za žádných okolností
vlaková doprava z Chrastavy do Liberce a zpět nahradit
rychlost spojení dopravou autobusovou (dokončení rychlostní
komunikace I/13 toto konstatování jen podtrhne) do a
z Liberce, zejména pak jeho centra.
Konstatujeme, že toto stanovisko bylo již obsaženo ve
vyjádření města Chrastava ze dne 8. 8. 2002, které
opětovně zasíláme v příloze.
Ve studii proveditelnosti je uvedeno ke spojení Chrastavy a
Liberce mimo jiné: (str. 75) “neekonomický souběh osobní
drážní a autobusové dopravy” a dále a především (str.
115):
“Veřejná linková doprava:
autobusová příměstská doprava bude provozována s těmito
změnami:
Integrace linky 16 MHD Liberec a regionálních linek do
Chrastavy, vedení přes Ostašov v rozsahu 1 spoj za hodinu k
nádraží Chrastava, zrušení spojů v trase Chrastava –
Bedřichovka – Stráž nad Nisou”
Konstatujeme, že přestože obecně lze souhlasit s tezí, že
je neekonomický souběh vlakových a autobusových tratí, nelze
tento problém řešit tak, že se zruší jednoznačně (až
mnohonásobně) z časového hlediska kvalitnější spojení.
Upozorňujeme autory studie proveditelnosti, že je pro Chrastavu
zcela nepřijatelné, aby byla obětována v zájmu vyšších
cílů (regiotram jako celek) způsobem, že dojde jednoznačně
k velmi zásadnímu zhoršení kvality dopravy do krajského
města způsobem, kdy by se nejrychlejší linky přes
Bedřichovku zrušily zcela a linky přes Machnín prodloužily
z dopravního spojení na tak hrůznou trasu (přes Ostašov),
aby jimi nikdo nejezdil. Regiotram Nisa musí, co se týče
dopravy, pokud bude realizován přes Chrastavu, získat svojí
kvalitou zákazníky bydlící v částech poblíž nádraží
v Chrastavě a též v Chrastavě - Andělské Hoře a
především pak získat mimochrastavské pracovníky pracující
v největším průmyslovém areálu (Grupo Antolin, Elitex
atd.), kteří dosud dojíždí podnikovými autobusy, např.
vybudováním krátkého podchodu vedoucího z průmyslové
zóny přímo na nástupiště.
Navrhovaný způsob získání budoucích zákazníků na
základě násilné likvidace a deformace autobusového spojení,
které je pro Chrastavu z dopravního hlediska bezkonkurenčně
nejlepší, je nejen nepřijatelný pro obyvatelstvo Chrastavy,
ale je též dle našeho názoru porušením základních
principů konkurenčního boje v demokratickém státě a v
případě pokračování úvah tímto směrem, bychom se
bezpochyby mimo jiné obrátili s žádostí o pomoc i na
antimonopolní úřad.
Pro doplnění našeho stanoviska uvádíme, že se ve středu
dne 15. 9. 2004 v rámci večerů se starostou se uskutečnila
veřejná prezentace systému Regiotram Nisa.
Na tomto setkání uvedli představitelé nositele projektu
plánované varianty se zrušením přímé autobusové dopravy
do Liberce a se zavedením autobusové dopravy přes Ostašov.
Jednoznačná nepřijatelnost takovýchto variant řešení pro
Chrastavu byla okamžitě prezentována nejen starostou města,
ale i přítomnými občany. Bylo zde i zdůrazněno, že je pro
nás zcela nepřijatelný pohled na Chrastavu, který prezentoval
Ing. Jan Kašík z pražské firmy DHV CR, spol. s r. o., který
opakovaně prezentoval Chrastavu jako součást Liberce. Ústy
starosty bylo jednoznačně deklarováno, že město Chrastava je
plnohodnotné a zcela samostatné město a že kategoricky
požadujeme, aby se takto s ním jednalo. Zástupci a nositelé
projektu Regiotram Nisa byli taktéž informováni, že město
Chrastava věnuje autobusové dopravě velkou pozornost a
podařilo se mu jí během posledních 10 let zásluhou výborné
spolupráce s odborem dopravy na OÚ a později na KÚ
podstatně zkvalitnit (řada nových, obnovených či posunutých
spojů dle požadavků chrastavských institucí a občanů nejen
do a z Liberce, nová zastávka na sídlišti, přímé
odpolední spojení s Frýdlantem, víkendové spojení do
Vítkova).
Regiotram Nisa je bezpochyby velmi významným záměrem
z hlediska budoucnosti integrované dopravy v regionu.
Věříme, že včas dojde k oficiální změně ve studii
proveditelnosti tak, aby Chrastava nebyla tímto projektem
poškozena. Při významu a dopadu celého projektu Regiotram
Nisa (nejen jeho části RTN-1) by bylo jistě na škodu, kdyby
si projekt vytvořil z města Chrastava svého zásadního
odpůrce jen pro iniciativy typu “Poručíme větru dešti”,
tj. pro snahy násilným způsobem zlikvidovat stávající
nejlepší spojení do a z Liberce.
Ing. Michael C a n o v
starosta
Příloha: Regiotram NISA – stanovisko Města Chrastava č.j.
4048/2002 ze dne 8. 8. 2002
Dále obdrží:
Koordinátor projektu:
Investorsko inženýrská, a. s.
Gorkého 658/15
460 01 Liberec 1
Spolupracovník koordinátora projektu
DHV CR, spol. s r. o.
do rukou ředitele divize Ing. Jana Kašíka
Táboritská 23
130 87 Praha 3
Spolupracovník koordinátora projektu
GAC spol. s r. o.,
do rukou Mgr. Jany Peleškové
Na Baště Sv. Jiří 9
160 00 Praha 6
Na vědomí:
KÚ LK odbor dopravy
ČSAD Liberec a. s.