
Je tragédií když ústřední orgán státní správy v tomto případě Ministerstvo 
školství, mládeže a tělovýchovy založí své jednání na porušení právního 
předpisu, a to ještě k tomu vlastního. 
Bohužel, dle mého názoru přesně k tomu došlo při konkurzním řízení na místo 
ředitele VÚDDŠSŠZŠŠJ. Jak dle mého sedláckého rozumu, tak dle mého právního 
názoru je naprostou elementární povinností, aby text úplného znění vyhlášení 
konkurzu nebyl po celou dobu vyhlášení jakkoli měněn. Jasně to stanovuje i 
vyhláška MŠMT č. 54/2005 Sb., která v paragrafu 6, odst. 1 zní: „O průběhu 
konkursu pořizuje tajemník komise zápis, který obsahuje: a) úplné znění 
vyhlášení konkursu, b) datum a způsob vyhlášení konkursu,…“, ze kterého je 
evidentní, že úplné znění je jedno znění a že je k datu vyhlášení konkurzu. 
Pokud by snad došlo k nutnosti jakkoli změnit či jakkoli doplnit úplné znění 
vyhlášení konkurzu, existuje k tomu dle mého právního názoru jedna jediná 
zákonná cesta a sice původní konkurzní řízení zrušit a vyhlásit nové. 
V předmětném případě bylo úplné znění vyhlášeného konkurzu vydáno 31. května 
2016 s možností podávání přihlášek do 22. června 2016 (viz
zde a 
zde). Dne 9. června 2016 však byl text úplného znění změněn (beze 
změny termínu ukončení podávání přihlášek) doplněním následujícího textu (viz
zde a 
zde): 
„Poznámka: S účinností od 1. 9. 2016 dochází k organizační změně, kdy 
právnická osoba nebude vykonávat činnost výchovného ústavu a střední školy.“
V tomto případě se navíc jedná o naprosto zásadní doplnění textu, který 
informuje uchazeče o tom, že i když nastoupí do funkce okamžitě po proběhnutí 
konkurzního řízení (pokud obratem MŠMT bude jmenovat), tzn. v druhé polovině 
července (nemluvě o případech, kdy po uplynutí výpovědní doby v dosavadním 
zaměstnání až po 1. září), týká se ho činnost výchovného ústavu jen symbolicky 
(odeslání chovanců jinam) a střední školy o prázdninách již vůbec ne. 
Potencionální uchazeči, kteří se na úřední desku MŠMT podívali před změnou textu 
úplného znění, tzn. před 9. červnem 2016 (a již se nepodívali poté), tak byli 
uvedeni v omyl, který mohl vést (kromě nesmyslné koncepce či její části, což se 
nutně musí promítnout do výsledků u konkurzní komise) k těmto důsledkům:
a) potencionální uchazeč, který měl především zájem o práci s dětmi staršími 15 
let (tzn. VÚ a SŠ) se přihlásil do výběrového řízení, kam by se jinak 
nepřihlásil 
b) a především: potencionální uchazeč, který měl zájem o práci s dětmi mladšími 
15 let (tzn. DDŠ a ZŠ) a nechtěl pracovat se staršími 15 let (tzn. nechtěl VÚ a 
SŠ) se do konkurzního řízení vůbec nepřihlásil. 
Upozorňoval jsem na toto osobně paní ministryni školství a jejího pana náměstka 
(předsedu konkurzní komise) po skončení mimořádného ZM dne 21. června 2016. 
Upozorňoval jsem na toto na úvodním sezení konkurzní komise (ještě před 
otevíráním obálek), které se uskutečnilo v pondělí 27. června 2016 na MŠMT a 
které bylo z důvodu přezkoumání této mé námitky přerušeno do pátku 1. července 
2016. Vše marné. Bohužel MŠMT si trvá na svém a porušení zákonnosti výše 
citovaným doplněním úplného znění konkurzního řízení si nepřipouští a paní 
ministryně osobně rozhodla o pokračování tohoto výběrového řízení. 
Osobně jsem přesvědčen, že došlo doplněním (a to ještě naprosto zásadním) textu 
úplného znění konkurzu, aniž došlo k vyhlášení nového konkurzního řízení, k 
elementárnímu pošlapání práva (argument, že se potencionální uchazeči o změně 
určitě mohli dozvědět z médií apod., je naprosto irelevantní, žádný 
potencionální účastník konkurzního řízení není povinen média jakkoli sledovat, 
natož hodnotit pravdivost jejich informací, stačí se jednou v době vyhlášení 
podívat na úřední desku vyhlašovatele). 
Pokud si některý z potencionálních uchazečů, který se řídil úplným textem 
konkurzu před doplněním jeho textu, podá stížnost k soudu, nebude mít dle mého 
názoru zřejmě soud jinou možnost, než celý konkurz prohlásit za neplatný, z 
čehož plyne i neplatnost jmenování nového ředitele. Ale i pokud si žádný 
potencionální uchazeč stěžovat nebude, zůstane porušení právního předpisu při 
konkurzním řízení nepřijatelnou skvrnou na jeho čistotě, transparentnosti a 
nediskriminace. Tím spíše, že údajné (dle mých znalostí dosud neprokázané) 
nedodržování právních předpisů za bývalého vedení bylo důvodem MŠMT ke změnám ve 
VÚDDŠSŠZŠŠJ. 
V Chrastavě dne 01.07.2016 
Michael Canov, člen konkursní komise za město Chrastava 
 
Články související:
22.06.2016 Zastupitelstvo ve věci VÚDDŠSŠZŠŠJ
14.06.2016 Odpověď MŠMT na otevřený dopis ve věci VÚDDŠSŠZŠŠJ
14.06.2016 Otevřený dopis emeritního ředitele VÚDDŠSŠZŠŠJ ministryni školství
08.06.2016 Stanovisko zastupitelů za ODS k situaci v DVÚ Chrastava
07.06.2016 Paní ministryně, odvolejte prosím neprodleně prozatímní ředitelku Ústavu
31.05.2016 Otevřený dopis starosty ministryni školství
31.05.2016 Poděkování dosavadní ředitelky Výchovného ústavu Markéty Sochorové
29.05.2016 Výzva radního Karla Řeháka (reportáž ČT)
26.05.2016 Poprava ředitelky výchovného ústavu